230v fra 400v

Må man tage en face og en nul fra en 400v(16a) samledåse og derved få 230v ??

Hvis nej hvordan kan det være man kan købe en 400v CE stik med 230v udtag i ??
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det må man godt.

Men man skal have i baghovedet at der er 16A sikring foran, og derfor skal installationen også laves der efter, 2,5mm2 ledning, og andet koblingsudstyr skal være beregnet til forsikring med 16A - eller der skal sættes mindre sikring i gruppen.

- Det er ikke gør-det-selv arbejde...
og dog... Det er brugerens ansvar at der ikke trækkes mere, end de for materialet godkendte amperer, ud af det installerede!

Skulle det være en vaskemaskine der er installeret, behøver du ikke klippe ledningen af og montere en 2,5 mm istedet.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er en 16a dåse der sidder der i dag og derfor er det selvføgelig 2,5 mm ledning....mik spørgsmål var bare om jeg måtte trække en 230v stikkontakt derfra.....

Det lyder det til man godt må og jeg ved godt den ikke slår fra ved 10 eller 13 a......er det ikke sådan det er ??
du skal huske at det udstyr som du bruger skal kunne tåle belastningen. en almindelig stikkontakt (fuga: Spænding: 250 V., Belastning: 13 Amp., ) til 16 amp skal der altid være F-N-J. altså trepolet og nu må du ikke hænge mig men jeg mener at huske at en 16 amp stikkontakt SKAL være forsynet med afbryder. du får mulighed for at trække væsentlig flere w end ved 10-13 amp.
.
Det er ikke gør-det-selv arbejde...
(husinstallationer er skyld i rigtig mange husbrande og dødsulykker i hjemmet).

og næstformand
og dog... Det er brugerens ansvar at der ikke trækkes mere, end de for materialet godkendte amperer, ud af det installerede!
Det er fuldstændig korrekt..  og det gælder lovlige installationer

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

JEg ved godt det skal udføres af en el mand og der kommer mere end 13 a ud af den....

MEN hvis min mor ser sådan en stikkontakt har hun ingen mulighed for at vide om det er 2 a eller 16 a der skal bruges og jeg meneres derfor man kan sige at man godt må lave en 230v stikkontak på en 16a dåse ??

Jeg har aldrig set de billige stik med afbryder
Jeg har aldrig set de billige stik med afbryder

det er jeg heller ikke sikker på om der skal være som jeg skrev..
men det skal noteres at stikket skal være bygget til 16 amp belastning.. det er et almindeligt fugastik ikke,,
men du ka jo finde stærkstrømsreglementet her på nettet så er det bare at gå i gang :-)
men enden er at du gerne må få trukket et 230v stik ud fra en 400v 4-5 polet dåse

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

1. Man skal altid følge fabrikantens anvisninger - og som jokoor skriver har LK beskrevet at maks forsikring må være på 13A til deres Fuga og Opus serie
http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=501D5611

2. Der findes i stærksstrømsbekendtgørelsen en paragraf (Tabel 43D) som giver lov til at man må forsikre stikkontakter med en større sikring end stikkontaktens mærkestrøm - til kortslutningsbeskyttelsen, og overbelastningsbeskyttelsen består i opmærkning af stikkontakten "MAX 13A - 2290W" og bliver så brugerens problem at overholde -
Men fabrikantens vejledning skal følges, og de beskriven en maks forsikring på 13A (Fuga) - Så denne "smuthul" kan ikke bruges.

3. http://www.elvvs.dk/category.3179.article.32824 eller en af de blå CEE stik vil være løsningen.
Hvis jeg var dig tror jeg bar jeg ville købe et cee stik hvor der også alm 230v stikkontakt på. Den er godkendt til det du skal bruge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis