Lægnig af tegl i mørtel - er arbejdet i orden?

Hej,

I forbindelse med at vi får nyt tag på, har mureren nu været at lægge tegl i mørtel langs gavlene, men da jeg kom hjem i aften og kiggede på arbejdet var jeg ikke helt tilfreds.

Sagen er teglene vinkler lidt ned af i forhold til de tegl tømren har lagt langs lægderne. Det er lidt svært at forklare, men når jeg lægger et stykke træ langs tømrens tegl, så flugter teglet lagt i mørtel ikke med de andre tegl. Jeg har vedhætet et par billeder nedenfor. Det drejer sig om at det "gaber" 2 cm på den ene gavl og 3-4 på den anden siden.

Er det normalt at gøre det på den måde? Er arbejdet lavet ordenligt?

Mvh
/Thomas

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart nej.

Men hvis nu vi tænker lidt nærmere over det så er det jo faktisk tømerens skyld at muren er nødt til at gøre sådan. Spærrene er jo sikkert blevet rettet op og hævet lige rigeligt. Så vil de yderste sten komme til at knække en smule. Ved godt det ser voldsomt deroppe men er ret sikker på at det er der ingen der ser når musikken spiller på gaden.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er ikke tømrerens skyld, det er da mureren der ikke har lagt mørtel nok på væggen, han bliver jo nødt til at rette sig efter hvordan teglene ligger inde på taget, når han lægger den yderste række.

Jeg ville ikke godtage den som det er, men bede mureren om at bruge en loddestok/retskinne eller lign. så overkant tegl flugter når de er lagt.
HELT klart en ommer!!! ingen tvivl om det

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Ok. Tak for svar. Jeg vil påtale det. Men burde jeg prøve at få fat i Mester her i weekenden, eller skal jeg snakke med svendene når de kommer mandag morgen? Hvad ville I gøre?

Mvh
/Thomas
Annonce
Om det kunne laves bedre, afhænger af hvor godt stenene ligger sammen. Leret presses igennem en form, og kunsten er så at, få undersiden af øverste sten ( største radius ) til at passe sammen med oversiden af underste sten ( mindre radius ). Man prøver at få undersiden af stenene til at matche oversiden ved at ha' en uens godstykkelse. Men det er meget svært at få det til at lykkes, da ler krymper 7-8% fra våde til brændte, og stenene kan godt blive lidt skæve, og en uens tykkelse gør det ikke lettere. ( der er regler for hvor krumme de må være, samt for skævhed vinge og modsatte side, samt forskel i dybden ( ensartet runding ) ). Man kan altså sige de uensheder der er, ikke kan undgås og er med til at give det rustikke tag, som mange ønsker. Ønsker man et mere ensartet tag, er det formpressede tagsten eller måske de moderne bliktage der dur. Jeg tror ikke det er lavet helt perfekt, men det er kun småting der kunne forbedres. Det synes dog, som om dobbeltvingerne ikke ligger ret godt sammen, så der er det værst, men de kan jo ikke bukkes til..
Bare for nysgerrighed, hvilket fabrikat tagsten er det ?
Der er gjort meget for at få stenene til at passe sammen, og ser man på et gammelt vingetag er der altid et gab i bunden af stenene, det var så bare sådan, det var.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Start med at sige det til svendene på pladsen.
Retter de det ikke at sig selv, så kontakt deres mester.
noget andet der skuer mit øje...
mørtelfugen mellem tagsten og mursten ligner da også noget som ingen murer kan være bekendt. Det burde måske lige nævnes i samme samtale med mester. Normalt vil man afslutte med at pudse meget let med et lille pudsebræt kanten. Det ser ud til på alle 3 billeder at mureren blot har trukket kanten af murerskeen lidt tilfældigt for at tage det overskydende mørtel.

Kun perfekt er "godt nok"

Ja, mureren er nok ikke helt færdig endnu, så mon ikke de husker at pudse kanten op til teglene, men de skal vist lige have rettet på dem ingen...
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis