tig svejsning ?

Hejsa

jeg søger nogle svar ang tigsvejsning  jeg kan finde en masse teknisk på nettet men jeg syntes at det modsiger sig selv
jeg har fået en maskine   migatronic mdu 400  som jeg skal til at "lege med "  jeg er helt ny og har aldrig prøvet før

jeg vilgerne svejse lidt at være ( jern / rustfrit / alu )

1. hvilken elekrtode skal jeg bruge ? det er 2.4 mm  der skal bruges men typen ?
2. der skal en nyt "gas rør" skal den være lang eller kort ?
3. hvilken gas skal jeg have ?  jeg har mulighed for at låne 2 typer  ARCAL 21 og CARGON 18 kan de bruges ?
4. skal der bruges tilsats matriale ? og er den nogle universal legering til eks alu ?

håber at i kan hjælpe mig

Mvh Makholm
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. det er ikke vigtig mens du træner den blir alligevel dybbet hele tiden
2. kort er nok nemmest
3. de dur ikke begge er blandgas til mag svejsning
4. tja start uden tråd


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Argon er universal gas til tig (tungsten inaktiv gas).

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

du skal bruge en 2,4 i mørkeblå, de dur til det hele.. spidsen skal være spids hele tiden , ved alu blir den dog rund..
gaskopén er rarest at den den så kort som muligt.
du kan bruge argon til at svejse det hele
tilsats matrialet skal passe til det du svejser
Husk at svejse med vekselspænding når du kaster dig over alu-svejsning. Søg evt. på youtube hvor der er masser af videoer der viser hvordan det skal gøres. Det er ikke helt nemt at mestre og kræver megen øvelse. Gør dig den tjeneste at skrive indstillingerne ned når du opnår et godt resultat. Senere vil du spare megen tid ved at kende de rette data. Når du monterer ledningerne til apperatet, så hav minus på din brænder og plus på stelklemmen - altså omvendt af hvad man gør når det er med pind. Dette gælder selvfølgligt kun ved svejsning med jævnspænding (og er ligegyldigt ved vekselspænding).
Annonce
Hejsa.
Jeg vil høre om der er en venlig sjæl herinde der kunne forklare mig hvad forskellen på 2 og 4-takt er indenfor tig svejsning? Samt om en svejser der kræver 32 amp. ved fuld svejsestrøæm, vil tage skade af, hvis man kørte med halv svejsestrøm, sådan den ikke sprang en 16 amp. sikring?
Ved 2takt svejser den mens knappen holdes inde
Ved 4takt tænder ved du trykker og slipper - og slukker ved tryk og slip
Altså ved 2 takt skal knappen holdes inde mens du svejser , 4takt bruges knappen til start og til slut

Der kan fint køres med et 16a stik som du skriver , det har jeg selv brugt og set det på montage masser af gange
Typisk vil en tig maskine også ku køre elektrodesvejsning og det er mest der den høje svejse strøm bruges

Nu er jeg ikke elektrigger :-) så der er en mulighed for det er ulovligt eller andre regel spidsfindiheder ang stik bytte
Men maskinen sker der ikke noget med

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Hej Jacob. Tusind tak for hjælpen. Brugbart svart!  

Hej.
Er ny indenfor tigsvejserfaget, og har liget fået min første tigsvejser hjem, men vil høre om der er nogle venlige sjæle, som kan hjælpe mig lidt igang. Har været inde at se på wolframelektroner, men kan se at de både findes i forskellige tykkelser, men de findes også med forskellige farvekoder. Det er en Migatronic LDH 160 amp. Det jeg skal svejse er lidt profilrør i sortjern, samt lidt rustfrit plade omkring 2mm.
Mvh Rasmus.

Når du skal svejse både sort, og rustfast, skal du bruge wolfram elektroder mærket med rødt-

Køb 1,6 mm wolframelektroder, skulle kunne gøre der, ellers køb 2,4 mm også.

Prøv at kikke denne pdf fra Esab, her er lidt grundlæggende om Tig svejsning.

www.esab.dk/dk/da/support/upload/KGHRK004.pdf

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis