Vandrør der "klikker"

Har et par vandrør der begynder at klikke, ligeså snart tempraturen ændrer sig.

Det kan stå på det meste af natten og er ærlig talt rigtig træls at høre på og vågne til flere gange i timen.

Ejendommen´s vvs folk har forsøgt at sprøjte silicone i samlingerne, gjort hullerne størrere hvor rørene kommer op, men intet har virket.

Problemerne kom først efter fyret blev skiftet sidste år og orker næsten ikke en vinter mere med lydene hver eneste nat.

Her til aften er det "korte" klik, andre gange bliver de hurtigere og hurtigere og stopper så efter et vis antal min., blot for at starte igen senere

Her er en lille video hvor lydene kan høres, måske det ikke lyder højt, men det kan sagtens høres når jeg ser tv ved normal styrke

http://www.youtube.com/watch?v=gOgw_Q4ZEmI

Nogen der har et bud på hvad jeg kan få vvs folkene til at tjekke ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den støj du snakker om, kommer fra rørene, og kan ikke fjernes. Medmindre man skifter hele anlæget ud til pel/pex slanger. Støjen fremkommer når vand temperaturen går op og ned.

Hvilket fyr er der tale om ?

Det lyder som om fyret er for stort til anlæget, og først køre helt op i temeratur, for så at lukke ned, og inden fyret når at starte igen, er temperaturen faldt så meget, at rørene larmer ved opvarmning igen.

Mvh Thomas Hansen

Ved ikke lige hvad fyret hedder, men det kan jeg da undersøge.

Men ja, det er ligeså snart der er "store" udsving i tempraturen og det skal "arbejde".

At udskifte lyder som en dyr affære, men eftersom det er lejebolig er det vel ikke mig der skal betale, men så heller ikke sikkert det er en løsning der bliver valgt.

Træls hvis der ikke er andre udveje, til en bedre nattesøvn
En sidste mulighed, kunne være at lave en akkumuleringstank, som kunne udjævne temepratur svingningerne en smule, men igen det kommer jo an på anlæget.

Hvis du kan komme med lidt oplysninger om anlæget/fyret så må vi se der fra.

Mvh Thomas Hansen

Hvis det er en udlejningsejendom kan det være at der er CTS på anlægget. Nogle af den slags anlæg har en sommer funktion der kobler anlægget ud ved en given temperatur og selvfølgelig starter det igen hvis ude temperaturen kommer under en bestem grænse. Det kan være et sådant fænomen du oplever.

Hilsen
Allan
Allan, kan man gøre noget ved det ?

Det er 2 rør der larmer, de går begge op og slutter oppe på loftet, det ene der sidder ligesom en overløbsventil på, resten af rørene siger intet
Annonce
Aller først så undersøg om der er CTS med en sådan funktion.
Er det det så kan man stoppe det ved helt at slukke anlægget om sommeren, alternativt sænke den temperatur som sætter anlægge igang hvilket vil minimere generne. Sidst men ikke mindst kan man lade anlægget køre hele sommeren hvilket er en dårlig løsning da det koster mange penge.

Men tro ikke at problemet stopper her, fænomenet vil formentlig fortsætte til vinter hvor anlægget konstant vil styre efter ude temperaturen, og forandrer denne sig vil anlæggets fremløbstemperatur også forandre sig med det til følge at røreerne igen udvider sig og trækker sig sammen, virkningen er som regel størst når forandringerne sker hurtigt f.eks ved overgang ml. nat og dag. Kan du lokalisere hvor lyden kommer fra og den stammer fra at rør gnider sig op af et eller andet kan man selvfølgelig prøve at fjerne det, men det vil ofte være vanskelig idet de mange gange befinder sig i etageadskillelser og under gulve.

Der er enkelte radiatortyper der qva deres opbygning og materialevalg giver klikkelyde fra sig når temperaturen ændre sig og løsningen her vil være at skifte radiatoren (som oftest radiatorer lavet af trapetsplade med kobberrør loddet el. skruet på pagsiden).

Finder du ud af hvad det så kunne det være spændende at høre om, men ellers held og lykke med det .

Hilsen
Allan
Det er vel ikke i etage overgangen de "klikker" her har før været indlæg om dette. Løsning, en øldåse sprættes op og sættes imellem rør og det som berører røret.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak for svarene.

Problemet var der også hele sidste vinter og det er hver eneste gang fyret skal arbejde når temp. går ned, så kommer alt klikkeriet.

De sidste dage har det været slukket og hvor er det herligt at kunne sove en hel nat uden at vågne ;-)

Peter, jeg ved ikke om det kommer fra etageadskillensen, men hvor skal øldåsen sættes, er det i bunden ved gulvet hvor rørene går igennem gulvet, eller hvordan ?

Det er jo en løsning der ville være til ta afprøve rimelig hurtigt.

Jeg har ikke fået set hvilken fyr det er endnu, men regner med at få navn på det en af dagene
Øl eller sodavand. Det der ønskes er nogle overgange imellem rør og andet materiale der frit kan glide. Her fortalte min chef at man brugte 2 lag dåse blik, det er tyndt og det er glat. Det sættes rundt om røret der hvor det knirker. Men hvis du ikke kan lokaliserer knirken så vil det ikke virke. Jeg aner ikke om det er det problem du har.

Jeg sidder selv her på arbejdet ved et par rørgennemføringer i etager, de knirker også når der er temperatursvingninger, men jeg skulle helst ikke sove mener chefen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis