Glasfiber på træbåd

Jeg er ejer af en gammel træbåd der skal have lagt glasfiber på,"ligklæde".
Jeg har erfaring med glasfiber arbejde men
ikke når det skal lægges på træ.Hvad med
afrensning af gammelt maling?Skal der evt.
primes med polyester.Er der nogen med erfaring.

------------------
selvbyggeren

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

En ting er sikkert, båden skal være ABSOLUT tør, og sund. Der må ikke kunne komme kondens mellem fiber og træ. Der må heller ikke komme vand indefra.

Der er absolut sidste udvej, at lægge glasfiber udenpå træ.

Husk at en båd belagt med glasfiber er næsten umulig at få solgt igen.

Mvh
ThomasB
Hej leo

Det er korrekt, hvad ThomasB skriver; du kan aldrig sælge den båd igen. Glasfiber ovenpå træ, er ok " nu og her", men om et par år, ser du resultatet : vand under glasfiberen.

mvh
palles

mvh.
palles
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Det er noget sludder, selvfølgelig kan en træbåd belægges med glasfiber så det holder.
Er du i tvivl, så gå ned i en havn og se og spørg dig frem, jeg kender både der er lagt glasfiber på for både 8 og 10 år siden.
Min egen blev belagt med fiber for 8 år siden, på Walsted bådvæft, og den holder nu meget fint.
MVH
Hans Olsen
Vedr.glasfiber på en træbåd, eller et såkaldt "ligklæde" ,- så må det jo være fordi det kun er sidste udvej.

Har du ikke haft en kondensbalje før, så får du det nu, det er næsten det samme som, når fiskerne beklæder en trækutter med kobberforhudning.
De klager over, at træet ikke kan ånde, men fiskerne kan dog smøre trætjære inden under forhudningen,-det kan du ikke smøre på træværket, inden du lægger glasfiber på.

IKKE GODT !!!

Mvh
Selvbyggeren
Citat fra Johnny V

Vedr.glasfiber på en træbåd, eller et såkaldt "ligklæde" ,- så må det jo være fordi det kun er sidste udvej.

Har du ikke haft en kondensbalje før, så får du det nu, det er næsten det samme som, når fiskerne beklæder en trækutter med kobberforhudning.
De klager over, at træet ikke kan ånde, men fiskerne kan dog smøre trætjære inden under forhudningen,-det kan du ikke smøre på træværket, inden du lægger glasfiber på.

IKKE GODT !!!


Sådan noget "Gammel Kone snak"
Selvfølgelig kan du lægge Glasfiber på din træbåd, men den skal være helt tør inden du går igang, og et rigtigt godt råd er at få skroget sandblæst udvendig inden du lægger fiberen på.
Det er nemlig den største fejl mange laver når de lægger glasfiber på et ældre skiv, de sliber bordene så de er fine og rene helt ind i træet, men efter et par år slipper glasfiberen træet simpelhen fordi der ikke er en god hæftegrund.
Har du ikke mulighed for at få den sand blæst kan du klare dig ved at raspe bordene på tværs af årene så den bliver rigtig ru i overfladen, og er det en klinkbygget båd skal du afrunde alle bordene på underkanten, skarpe kanter giver dårlig vedhæftning.
OG lad så være med at spare på polyesteren, sjask det på - læg første lag (eventuelt 200 g. måtte) direkte ned i og så gang i rullen så du arbejder polyesteren op igennem, og ikke som mange fejlagtigt tror at de skal lægge måtten på før polyesteren.
Når du har lagt de første tynde lag, kan du lade den stå i mindst 24 timer ved en temperatur på ikke under 22 grader hele døgnet, det er nemlig også en ting som mange ser lidt for højt på. Men det første døgn er det vigtigste, hvor den største hærdning foregår.
Når du så skal lægge de næste lag på er det vigtigt at du lige rasper overfladen op med noget meget groft sandpapir på en klods, pas på fingrene der kan sidde strittere og det gør nas at få dem i fingrene, men endnu mere nas at skulle have splinterne gravet ud igen.
Jeg ønsker dig held og lykke med projektet
V.h Håndværkeren smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hej.!!!! glasfiber på træbåd kan være OK, men oven på råddent træ binder det ikke. råddent træ skal erstattes, men heldigvis behøver det nye jo ikke at passe ret godt. Jeg var med til at lægge fiber på, for ca 30 år siden, og båden er lige så fin,som dengang. Kan ses i Bogense, og mange har gerne villet købe den gennem årene. Vi sleb båden med en meget grov vinkelsliber, pas på ikke at varme med den, og undlad at brænde noget af, med brænder. Efter tørring blev ALLE sprækker fyldt ud med en blanding af polyester og teknisk talkum, så var træet låst. Derefter blev alle ujævnheder spartlet, det er lettest at arbejde på en god bund. Båden blev derefter smurt over med et fortyndet lag polyester, som blev slebet, inden vi rigtig startede. Vi sørgede for at lægge måtte kant til kant, og så rykke samlingen i næste lag, for ikke, at få alle de tykke samlinger, at slibe af, det letter slutprocessen. Uundgåelige samlinger blev revet sammen, det er lettere end at slibe. Alle måtter skal gennemvædes, og rulles luftfri, med så lidt polyester, som muligt, da dette ikke har nogen styrke i sig selv. Båden er 30 fod og vi brugte ca 300 kg talkumspartel, for at få den til at ligne en fiberbåd, og mange spurgte, hvor vi havde fået skroget. Den fik på dæk kahyt og styrehus også, og er således tæt fra oven. Glasfiber er jo ikke helt tæt, og da vi kunne frygte fugt i kølplanken, eller andet, har båden aldrig været på land i vinteren, her er det at vådt træ kan udvide sig, og sprænge sig selv og glasfiberen, i frost.

Jeg har dog også set eksempler på sjusk, hvor arbejdet ikke er udført korrekt, det er nok de fleste. Jeg har endda set, nogen lægge fiber på i regnvejr. Manglende udrulning af luft, er en almindelig fejl, mange overlapninger pynter heller ikke, tænk over det mens du arbejder, men gjort korrekt , så dur det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har en 22 fods glasfiberbåd med ruf forrest og styrehus midtskibs, skroget minder om LM 21.
Jeg har en del erfaring i arbejde med glasfiber og har repareret mange sejlsportsjoller, men ingen erfaring i træ på glasfiber.
Jeg er godt og grundig træt af mit nuværende styrehus og vil lave et nyt; jeg har en ide om at bygge det i tynd træplade og der efter beklæde det med glasfiber, indersiden vil jeg lade være bart træ behandlet med egnet træbeskyttelse så træværket har mulighed for at ånde.
Er de nogen der ved om det er en god ide, hvilken type træplade der skal anvendes, materialetykkelse på træ og glasfiber?
Der er måske et bedre forslag til at bygge et nyt styrehus, der findes kun denne ene båd, så bygge en form, er næsten for voldsomt.
Jeg skal også have nyt dæk og har svært ved at finde noget der er skridsikker og samtidig meget rengørings venligt dæk, vi dykker og fisker fra båden så den er faktisk møgbeskidt efter hver sejltur og får en grundig rengøring hver gang.

MVH. Jens
Denne tråd er startet i 2003 og der er så skrevet 2 indlæg i marts 2006...
Tror du skal starte en helt ny tråd... ikke man skal læse sig gennem hele tråden for at finde et nyt spørgsmål wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det kan jo være at de som har en interresse i sagen, gider læse om det. Antallet af besøgende peger jo i den retning. Og det er jo relateret til det foregående.
Nå men det var det styrehus. Du kan bruge en billig østenfiner med en ædeltræsoverflade, jeg ville belægge det med 1 lag exoxy, det er nemmere end polyester. du kan samle det over træskelet, for der skal lidt afstivning til også for at undgå for mange vibrationer. jeg ville nok bruge 16mm finer. Du kan også samle hjørnerne med et par småsøm, og så lægge 100mm brede glasfiberbaner indv. husk udv. hjørner skal afrundes, indv. skal der helst først en lille smule epoxyspartel som trækkes af med en finger eller måske en ispind,noget med ca. den diameter.
Jeg kan endvidere sige at, jeg nu har overtaget den tidligere af mig nævnte båd, og bortset fra dårlig pasning fra den tidligere ejer er alt ok, og den bli'r nok også 27 år mere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også