hvepsebo

Jeg har lige fjernet et stort hvepsebo, som sad meget svært tilgængelig i tagkonstruktionen. i vores udestue.Jeg sprøjtede gift ind gennem et lille hul og det virkede med det samme.Boet har jeg fjernet.Nu til spørgsmålet.De overlevende hvepse, som nu sværmer ved hullet,vil de dø når de ikke har et sted ? Kan jeg til næste år sprøjte med noget så Dronningen ikke vil bygge der.De er faktisk velkomne her på gården,bare ikke i udestuen.
Mvh
Torben
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er også ret plaget af dem, i år dog mest humlebier (indtil videre) - forrige ejer har boret huller i udhænget op mod skunken for at skabe ventilation - træls sted at kravle ud for at fjerne hvepse og udhænget når jeg af en eller anden grund aldrig frem til at nå at få skiftet, det er hele tiden noget nyt som kommandantinden hellere vil have lavet...

Svaret på dit spørgsmål er nej, og pulver forgår også - du er nødt til bare at forhindre at de kommer ind vha insektnet og fuge, desværre, for som du selv skriver sad det et vanskeligt sted.

NB! Sidst jeg var ved grænsen kostede 3 dåser no-name insektspray 50.- -og de må fylde ting i dernede som er forbudt herhjemme, så det dur...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er en god fidus at starte sin bekæmpelse om aftenen når alle hvepsene er i boet, så får du ram på de fleste. Som alternativ til gift kan du bruge et organisk opløsningsmiddel som f.eks sprit el. luftfri petroleum el. lign. (obs på brandfare).

Som jeg har fået det forklaret af en gammel biavler, som fjerner hvepse på den måde, er at hvepsen ånder gennem kroppen og dampene dræber dem. Brug en forstøver til at sprøjte med.

Men vær ligeledes obs på at hvepsen faktisk er et nyttedyr der lever af at fjerne mange af de insikter der ellers generer os, så lad være med at gå i selvsving når man ser et hvepsebo, jeg har haft adskillige i haven gennem årene, og de har aldrig generet mig. Problemet kommer som regel først i sensommeren når boerne går i opløsning og hevpse ikke længere er fast knyttet til boet og travlt beskæftiget med at fange insikter til deres afkom. Jeg har lige mange hvepse i haven på denne årstid, hvad enten jeg selv har haft boet eller ej.

Hilsen
Allan

Hilsen
Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis