Hvordan styres gulvvarmen

Jeg er netop flyttet i hus hvor der er installeret gulvvarme via fjernvarme, og da jeg ikke tidligere har erfaring med hverken fjernvarme eller gulvvarme er jeg lidt på bar bund, med hensyn til de bedste indstillinger og hvordan det hele skal gøres.

Alle input er velkomne og vil blive taget imod med kyshånd.

På forhånd tak

/Martin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej. Hvad mener du med styres? mener du regulering af temperaturen i de forskellige rum. Det skulle dine termostatr gerne tage sig af. Hvad mener du ellers med styres?


Hilsen.

Molar VVS

Morten

Jeg er bare nysgerrig, og så vil jeg jo gerne indstille systemet på den mest økonomiske måde, i forhold til at have et godt indeklima.

På almindelige radiatorer plejer jeg for eksempel at slukke på termostaten om sommeren når det er varmt nok. men jeg læste i vejledningen omkring fjernvarme og gulvvarmesystemet at dette kunne man også gøre her, men da det er fjernvarme skal vandet over en periode på et år i gennemsnit være afskølet til 30 grader når det sendes retur til fjernvarme centralen. Jeg har eksperimenteret lidt uden rigtig at vide hvad jeg skulle gøre, og hvis jeg lukker for flowet til gulvvarmen er vandet fra fjernvarmen kun afkølet med en 12-15 grader, når det sendes retur til fjernvarmecentralen, hvilket ifølge det jeg har kunne læse mig frem til så vil resulterer i en ekstraregning pga. for høj tilbageleveret temperatur.

Jeg ved altså bare ikke lige hvad jeg skal gøre, og da det er et nybyggeri jeg er flyttet ind i er der ikke nogle tidligere ejere at spørge. Og ingen jeg kender har kombinationen gulvvarme-fjernvarme.

/Martin

få dig en el vandvarmer til brug om sommeren. nogle vandvarmere til fjernvarme har også en elpatron af samme årsag.

Jacob

Hej Martin.

Hvis der er monteret en FJV ventil på din fjernvarme retur vil denne automatisk lukke ved stigende temperatur, du kan f.eks stille den til at lukke ved 30 grader eller alt efter hvad dit fjernvarmeværk har af fremløbs temp og afkølings krav. Dermed undgår du at der cirkulere for varmt vand tilbage til fjernvarmeværket. hvis ikke du har sådan en monteret kan du jo få det gjort .

Venlig hilsen

Morten


Hilsen.

Molar VVS

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis