Olieskift.

Når man skal skifte olie & filter på en bådmotor & man på normal vis som med en bil, ikke kan komme til, at skrue bundproppen af nedenunder, men er tvunget til, at suge al olien op med en lille messing-håndpumpe, så tager det jo en krig og virker på en særdeles klodset og besværlig måde.

Kender I en bedre løsning,-jeg mener med alle de bådmotorer, må der da findes en form for elektrisk pumpe, som man kan sætte til, med en tynd slange, for den skal virkelig være tynd, da den skal helt ned i bunden og passere diverse tandhjul etc.

Mvh
Selvbyggeren
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enhver lille pumpe der kan klare olie vil vel kunne bruges !!

Venligst Njord wink

MVH Njord
Jeg synes ikke rigtig, at den lille messingpumpe´s ydelse, er særlig god.

Det er enormt svært,næsten med undertryk på, når man skal suge olien op.

Ydermere, står der i min instruktionsbog, at der er 4½ liter olie i bundkaret, men når jeg har suget ca.2 liter op, så kan man ligesom ikke få fat i mere.

Det er ikke et tilfredsstillende stykke arbejde.

Mvh
Selvbyggeren
Er der ingen måde du kan komme til bundproppen på ??

Det lyder som en motor af en vis størrelse og den må stå på et fundament. Kan du ikke få fat i proppen her ??

Venligst Njord

MVH Njord
Njord -> Det er en 2 cyl SABB diesel og når den ligger helt nede i bunden af skroget, ovenpå de tværliggende motortræbjælker, så kan man overhovedet ikke komme til noget af bundkaret.

Men jeg har da lige set på nettet, at de i Kolding Marinecenter, har en olieopsuger, med en kuglebeholder i bunden og et håndtag foroven, så hvis det er en slags vakumpumpe der kan suge olie op,-så vil jeg da investere i denne.

Pris:kr.498,-

Mvh
Selvbyggeren
BILTEMA har en elektrisk olieopsuger til 12v drift
Bestillingsnr. 25-866

pris 159,00 dk kr.
Jeg bruger den selv til at skifte olie på en Bukh DV20 dieselmotor Nu på 3.år og den den virker udmærket
Den suger via et stift rør der føres ned igennem røret til oliepinden (motoren bør være driftsvarm)
Det tager ca.5-8 min. så er de 2.75l som der
er på motoren suget op
Hilsen TON
Hej igen smile

Det er ikke sundt for en motor, kun at få suget olien op.

Der vil altid ligge lidt metalstøv tilbage i bunden. Dette metalstøv vi slide motoren ihjel. I de fleste bundkar ligger der en magnet, som samler det meste til sig.

Du skal en gang i mellem (hvert 5. år) have tømt bundkaret.

Mvh
ThomasB
Jamen du har da fuldstændig ret Thomas, det kan der overhovedet ikke være 2 meninger om og det piner mig også, da jeg altid selv har været meget omhyggelig, ang. motorer på biler.

Men her,-hvor man faktisk skal afmontere et tungt styrehus af træ, demontere motoren op med en kran og så endelig, bundproppen af.

Hvem faén gider al den tabernakel, bare pga. olieskift ?

Mvh
Selvbyggeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis