Hvor tyk skal en stolpe være for at stå fast i jorden

Hvor tyk skal en metalhegnstolpe være for at stå fast i jorden uden beton mv.- hvis hegnet er 1,2-2,0 meter højt?

Vi tænker på at opsætte et hegn med rionet og rhs-stolper på 40*40*3 mm. Se link: http://www.panelbyg.dk/rionet.htm

Vi ønsker ikke at støbe rhs-stolperne fast i beton  af flere grunde:

- Vi har meget kompakt lerjord (traktose), der er meget vanskelig at grave i, så vi vil gerne højes med at bore et hul.
- Hegnet skal stå op til skellet mod naboen, men må ikke gå ind på naboens grund - heller ikke en eventuel stolpesko/betonsko.

(Vii kan ikke svejse 'vinger' på for at stabilisere stolperne, og kan formentlig også vanskeligt få stolperne i jorden, hvis der var 'vinger' på).

Skal man op i en større tykkelse rhs-stolper, hvis det skal kunne lade sig gøre at nøjes med en stolpe i jord?

Mit spørgsmål ligger lidt i forlængelse af denne ældre tråd, hvor der er interessante oplysninger. Her nævnes stolpetykkelser på 7,5-10 cm, men det er til en hængekøje, så jeg håber, man kan nøjes med mindre:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/5/postid/70636/view/topic/

Hilsen Jesper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Stolpens tykkelse er fin.

I borer et hul på 100 eller 125 mm, sætter stolpen 1 meter i jorden (ved 2 meter højt hegn), fylder op med groft grus (stamp hyppigt) og ca. øverste 20 cm skal være beton. Til en "pæn" afslutning på betonen kan bruges en form af fx. en stump kloakrør.

 


Mvh.

Jan R.
Bliver det meget ustabilt, hvis vi ikke anvender beton, men kun grus? Som sagt er jorden ekstremt kompakt.

Det er fint, at vi kun behøver et hul på 100-125 mm. Stolpen vil blive placeret i kanten af hullet, da hegnet skal stå op til skellet, og vi ikke kan bore på naboens grund.

Hilsen Jesper
det lader ikke til, at i er bedste venner med naboen. uden at være verdensmester på hegnsloven så skulle det undre mig, om ikke der er nogen forhold om hvor tæt man kan placere et hegn på skel uden det skal opfattes som et fælleshegn - altså et hegn, der kræver enighed med naboen om opsætning af (men så også samtidg skal dele udgifterne med).
Af flere grunde skal hegnet placeres på den beskrevne måde, dvs. op til skellet, uden at overskride det. Det er ikke muligt at gøre det anderledes, fordi det skal flugte med et skur, der følger skellet, og der er en anden 'privat' løsning på naboens side, der forhindrer, at man arbejder 'over skellet': En tujahæk, der er plantet 0,5 meter fra skellet, brosten grænsende til skellet og et hønsenet på små pinde under en meter inde på naboens grund.

Vi vil gerne have et egentligt hegn, så vi kan holde dyr inde i haven og andre ude, og det skal være pænt at se på, da det er lige uden for stuevinduet. Derfor har jeg behov for at vide, om jeg kan opnå tilstrækkelig stabilitet uden brug af cement. Jeg kan dog måske bruge Jan R's forslag, der kræver mindre 'cementstøberi' og 'indgriben', end jeg har set i andre vejledninger om hegn. Jeg er dog stadig interesseret i, hvad der skal til af tykkelse på stolpen for helt at undgå cement.

Naboens ønske var noget andet. Selvom det af andre grunde ikke er optimalt, så er det ikke helt ualmindeligt i Sverige, hvor jeg bor, at have private løsninger på hver side af skellet. Og det er fuldt lovligt efter 'jordabalken', der er den svenske pendent til hegnsloven, men ikke er så detaljeret. Og efter kommunens VEJLEDENDE retningslinjer må man på sin egen grund og op til skellet opføre en mur på op til 60 cm - og et stakit på 1,8-2 m, hvis det som i det aktuelle tilfælde er mindst 50 procent 'gennemskinneligt'.
Annonce
Hej !
Hvis det "kun" skal være 40x40x3 rør og jorden er rimelig kompakt burde det være muligt at slå dem i med en forhammer, så er du nok også mest sikker på at de står fast bagefter ,når nu der ikke må komme beton i

Tim  
 
Tak for forslaget! Det er et forsøg værd. Jeg har flere gange prøvet med spidse træstolper med lidt mindre tværsnit. (Jeg bruger dem til at støtte træer). Jeg kan normalt komme en lille halv meter ned i jorden med dem. Metalrørerne er selvfølgelig stærkere og kan måske nå dybere, så jeg vil prøve. Hvis de kan komme ned på den måde, så tror jeg, at de står uhjælpeligt fast. Jorden er så kompakt, at jeg vist aldrig tidligere har gravet med skovl, boret med jordbor eller hamret jordspyd længere ned end små 70 cm.
Hej Jesper,

Det, du skal være opmærksom på, er vindpåvirkningen samt evt. mekanisk påvirkning (børn, der vil klatre i det). Du vil formentlig sætte noget vedbend eller lign. i hegnet, som på sigt vil medføre et vist vindtryk på stolperne.

Rent praktisk tvivler jeg meget på, du kan hamre så høje stolper lige ned - men det kan jo komme an på en prøve.

Men hvis du ikke vil bruge beton, så brug noget groft grus i stedet - hvis det om 10 år har givet sig, er det en relativ let opgave at rette det op.

I øvrigt - jeg har gode erfaringer med fra tid til anden (flere år imellem) at give galvaniserede emner en tur med lidt vaselinolie - gør dem knap så matte at se på. Og i det lange løb tror jeg på, det beskytter galvaniseringen.

Mvh.

Jan R.
Hej Jan

Nej, jeg er også nået til den konklussion, at jeg ikke kan hamre så lange og tykke stolper i jorden. (Da jeg så et rør på 40*40 mm i virkeligheden). Jeg bruger metoden med grus - og hvis jeg kan konstatere, at det virker for ustabilt  - lidt cement for oven. Det kommer også an på, hvor langt jeg faktisk kan komme ned i jorden. Jorden er ekstremt kompakt, hvor hegnet skal stå.

Hegnet vil stå delvist i læ som følge af naboens thuja, men trykket fra bevoksning kan tilsyneladende også vælte hegn, har jeg bemærket et enkelt sted i nærheden.

Rådet om at beskytte med vaseline vil jeg også benytte.

Mvh. Jesper

Hej igen,

Brug et pælebor - har endnu ikke mødt jord, det ikke bider i.


Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis