Geonav kortplotter?

Jeg har en geonav kortplotter.. den er håndholdt men har et udmærket søkort.

Når jeg f.eks. har lavet en rute og først tænder den efter jeg har passeret f.eks. 2 waypoint og derfor sejler væk fra start kan jeg ikke få den til at navigerer mod waypoint 3.??
Man kan jo i menuen vælge "goto waypoint" og så vælge wp3 men den viser kun retningen ganske kort og hopper så tilbage til start.

skal man virkelig gå ind og slette waypoint 1 og 2 før den går mod waypoint 3??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Åbenbart - min garmin 12(som ikke har kort) gør det ikke. Men årsagen til, at jeg kom ind her er, hvad gør den så i MOB situationen???

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Min håndholdte Garmin ETrex Venture har lidt samme problem.

Den kan stå til automatisk waypoint skift, hvor den selv skifter til næste waypoint, men det virker enormt dårligt, da det kræver at man nærmest rammer waypointet inden for et par meter, ellers bliver den ved med at pege imod det.

Den kan så også stå til manuel, men her skal man så selv skifte til næste waypoint hver gang man når et waypoint.

Det ville være helt perfekt hvis den kunne kombinere det, så den skiftede automatisk, men hvis den så ikke gjorde det, så kunne man lige selv gå til næste.

Men nej, det er enten eller :-(
Jeg mener helt bestemt at man på garmin kan indstille hvor langt fra man skal være før den tager næste waypoint.
Min gamle garmin uden kort, skiftede når jeg kom langt nok forbi.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg troede den havde en MOB funktion - (ligesom Garminen), og spurgte så lidt interesseret, om den havde samme "facilitet" når man styrede mod MOB pos.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Den har ikke en decideret MOB funktion. Man kan holde enter inde i over 1 sek så markere den positionen.
Men at lave wp direkte i fidusen er ikke helt logisk. Jeg har i hvert fald ikke gennemskuet det endnu.
Den arbejde i wp grupper som man skal lukke op og så ind i wp. lidt bøvlet..
Men holder man en knap inde i over et sek. så har man et punkt at styre mod.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Godt - og det jeg så mente med sp. var, om den også i denne situation startede med at styre efter MOB punktet, for derefter at går tilbage til ruten efter nogle min. Men det er for mig bare akademisk, da jeg ikke har tænkt mig at søge alternativer til min Garmin + DLS.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg har et par gange under voldsomt regnvejr og meget overskyet oplevet at, navigatoren i bilen ganske enkelt ikke kunne få kontakt til nogen satelitter, og det er vel de samme, man bruger til søs, ikke så rart i snævre farvande, kunne jeg forestille mig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis man i en båd har enten plotteren eller antennen ude i det fri har jeg svært ved at tro den vil miste forbindelsen. I bilen har man trods alt et "bliktag" og eller en forrude alt efter hvilke vej man kører.
Men at tro man skal lægge sine sejlkundskaber i sådan en gps´s skæbne er vist meget forkert.
Der er et system der virker med 2 separate enheder - de virker 100 % uafhængig af hinanden og de elektroniske kort er godkendte af søfartsstyrelsen eller hvad det nu hedder. Har man det system til flere hundrede tusinde må man godt undværer papirkort.. ellers skal man altid have papirkort med i erhvervsskibe.

Når vi sejler i kendt farvand har vi ikke papirkort ude i cockpittet, men de ligger klar i kahytten. GPS'en i kendt farvand er kun legetøj hvor den bedste funktion er at den giver et rimeligt præcist klokkeslet på hvornår man anløber destinationen hvis man ellers i en sejlbåd kan holde en rimelig ens gennemsnitsfart. Den regner det selv ud, der skal ikke tastes.

Geonav'en vi har er udstyret med så god antenne at jeg kan sidde i stuen og fange satteiltsignaler selv om der også er en 1. sal på huset.

Til gengæld kan den flippe voldsomt ud hvis jeg sejler over kabler der er gravet ned.. ligesom kompasset i selvstyren kan.

Vi bruger den mest til at planlægge sejlture, kigge på hvordan de forskellige havne ser ud og så have en rute som vejledende - prøver man at styrer 100% efter sådan en dims glemmer man at nyde den skønne sejltur.

Min gamle garmin mistede ofte satteiltsignal midt ude i ingenting og der skulle der slet ikke regn til.. det har jeg aldrig fattet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis