cement/sand blandingsforhold

Jeg skal rejse en lille mur i min have (Italien) på to skifter funda blokke. Jeg har blotlagt klippen i hele murens længde. Nå er det jeg påtænker at bruger en blanding af cement og sand som bindemiddel imellem grundklippen og det første skifte funda blokke. Kan nogen oplyse mig om hvad blandingsforhold 1:4 ? eller et andet. Tillige ville jeg høre hvilken konsistens skal cementen have, Jordfugtig? eller hvad?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu koster cement vel ikke så vildt meget, at det kan betale sig at "fedte" med det. Man plejer at bruge 1:3 når det handler om tilslagsmaterialer uden sten, og vil du kunne styre betonen under det første skifte, skal du nok tilstræbe noget i retning af jordfugtigt, for at undgå at det flyder væk.
Det du fylder ned i fundablokkene, kan med fordel være betydelig mere lindt. Sidst jeg lavede noget tilsvarende hældte jeg lidt selvnivellerende i. Det hjalp meget på at få betonen til at flyde godt sammen inde i blokkene, men det kræver at du er omhyggelig med at sætte dem meget perfekt! :)
Til jordfugtig blanding kan du ikke bruge en alm. faldblander, men skal bruge en tvangsblander. Det er ikke i alle husholdninger en sådan findes. Lav derfor din grød på en plade eller i en trillebør.
Du skal sørge for at holde det fugtigt i et par døgn, især i stærk og tør varme, som du sikkert er velsignet med. Dæk evt. støberiet til med våde aviser og derefter plastic.
Rigtig god arbejdslyst og send evt. billeder til os frysende nordboer af dit projekt! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm

Det var lige det jeg var efter, mange mange tak.

jeg har lige købt cementen, og planlægger at starte med at lægge første skifte i morgen tidligt inden solen bliver for stærk, jo varmen er hernede, man kan kun arbejde om formiddagen, eftermiddagen skal desvære bruges ved poolkanten og ikke ved støbekanten, smil!
Husk nu billeder! :)
Det er godt med en lille pind i kakkelovnen! :(

Med venlig hilsen
ktm

 

Lige et lille billede, dog ikke af den mur jeg spørger om, jeg er ved at lave to mure som skal holde på jorden og ramme et område på 36 m2 inde hvor vi opstiller et svømmebad. så næste projekt er lægning af fliser i 32 grader varme.
Ikke for at være negativ, men husker du at armere en sådan væg?
Hvis ikke ville jeg i dit sted sørge for nogen forankring ind i jorden, for ikke at væggen skal vælte. Jord trykker ret meget især når det bliver meget vådt.
Og husker du at sørge for at vand kan komme ud af jorden bagved? for der kommer vel nogle regnskyl?
Jeg har i Spanien set, at man bruger at indstøbe dræn igennem støttevæggen. Jeg har noteret mig, at der er fald væk fra væggen, hvilket er meget fornuftigt.
Er det til at betale sig fra sådanne fritliggende huse i Italien?

Med venlig hilsen
ktm

 

det ser svært hyggeligt ud derned, med egen oliven til dry martinien... man burde tilbyde at tage ned og give en hånd med

hvordan retter du klippegrunden af til første skift af fundablokke? laver du en forskalling og støber til vandret regnet ud fra højeste klippepunkt?
Hej ktm

jeg har støbt et fundament i ca. 40 cm dybde i forholdet 1:4:8 cement, sand sten, og placeret første skift i den våde cement, og medens fundamentet var vådt så fyldet jeg funda blokkene op, væggen er ca. 6 m i længden og jeg fylder bagsiden af væggen op med sand. Den lille væg tænker jeg bliver støbt direkte på klippen, mht Lars on sp. så havde jeg tænkt mig at undgå forskalning, men starte med funda blokken på klippens højeste punkt, og derfter rette resten at blokkene ind efter den.

Jo det er rigtigt der bliver indlagt dræn huller i murene hernde, men jeg har nu ikke set dræn i en 50cm høj mur.

Oliven er her nok af til matinien, vi har ca. 4000 m2 med oliven træer som vi laver vores egen olie af.

Nu skal jeg en tur i svømmepoolen kan I have tak for svarene og spørgsmålene... ciao a tutti
spørger man aalborg portland så skal man "prime" med en 1:1 cement sand blanding der skal være relativt tynd. det må ikke tørre. så begynder du at støbe direkte oven på det. det er beregnet til raprations arbejde men det er vel det samme.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis