Beregning af m2 sand til teresse

Hej.

Jeg skal til at lave en teresse på 24 m2, og skal nu vurdere hvor meget sand jeg skal have.

Jeg regner med at ligge ca. 12 cm afrette - Pudsegrus under fliserne, og komprimere dette.

Når man skal bestille gruset, er det i m3, og her har jeg fundet frem til 3 m3, men...!

Er det 3 m3 når det er komprimeret, eller er det 3 m3 løst sand, som så kommer til at fylde mindre når det er komprimeret?

Er der nogen som ved hvordan man kan regne sig frem til hvor meget 3 m3 sand fylder, efter det er komprimeret, hvis kornstørrelsen er 0/6mm ?

Håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt i rette retningen, da jeg ellers finder det svært at vide hvor meget jeg skal udgrave, for at fliserne bliver lagt i den rette højde.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Overskriften skulle jo selvfølgelig have været med "m3" ikke m2 :)
Mener du virkelig pudsegrus?
Min erfaring med pudse/støbegrus er at det aldrig bliver ordentlig fast som underlag.
Jeg ville i stedet for vælge stabiltgrus, selvfølgelig harpet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Ja, jeg blev forklaret at når det ikke var til andet end folk som skule gå rundt på fliserne, så var stabilgrus ikke nødvendigt, da det først skulle være krævet ved belastninger på over 400 kg.
Jeg har fundet frem til at der er mange navne for de samme grustyper, men sikke en forvirring. Grusen kalder nogle afretter grus (rødlig grus med kornstørrelse 0/6)

Men det kan jo være jeg har fået lidt forkerte oplysninger, det skal ikke udelukkes. :)

Bestil ALTID min. 1 meter ekstra, end du regner dig frem til. Det er ikke gruset, men leveringen, der koster!

Sand/grus har mange betegnelser, afhængig af forhandler og/eller hvor i landet, man befinder sig. Forklar, du skal bruge det som underlag for fliser, så får du det rigtige ;-)

Det er NORMALT ikke nødvendigt at bygge en terrasse op med bundsikringsgrus, stabilgrus og afretningsgrus - er jorden ikke meget leret, vil 5-8 cm afrettergrus som oftest være nok. Men du vil altid kunne risikere, at underlaget sætter sig lidt, hvis man ikke er nede ved "fast bund" (altså al jord væk).

Lægger du relativt små sten , er risikoen for synlige forskelle mindre (store sten har større tendens til at "vippe").

 


Mvh.

Jan R.
Annonce
Forøvrigt hedder det nok sand her i jylland som jeg kan se er dit postnummer. Men bare få et læs brolæggersand eller sig det er til at ligge sten på så ved vognmanden godt hvad det er du skal have.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg må bare have bestilt lidt ekstra sand, da jeg godt kan se at der nok ikke lige er en beregning for hvor meget sandet kan kompaktes.

Tak for de forskellige svar. Jorden her er ret hård, og der skal ikke meget af før man er nede ved noget sand, så forhåbenligt burde det ikke være nødvendigt med stabilgruset.
En god rettesnor er at man skal bruge ca. 10% brolæggersand (grus) mere end de 24*0,12. Dvs. godt 3m3 for dit vedkommende når det er komprimeret. Så bestil du hellere lidt ekstra sand. Har du for meget er der nok en nabo eller to der gerne vil have et par spandfulde :-)


Lars
Hvis det havde været 10 cm afrette "grus" og 24m2 havde svaret til 2,4 m3 så bare bestil 3m3 og det er bedst at det er 04 korn str. og lad nu vøre med at bruge det til at fuge oven på fliserne/stenene med bagefter ,der SKAL du bruge strandsand ellers kommer det til at ligne noget der er løgn

Tim  
 
Jeg regner med at bruge strandsand bagefter, det fik jeg også et tip om af en brolægger, da der er meget salt i, og det dermed også virker vækthæmmende, og umiddelbart bedre end Danfugesand.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis