Det var den gang

Jeg har en ældre bekendt der stadig på trods af alder er virkelig ånds frisk, både i hovedet og bevæg apparatet.
Han var i det nostalgiske hjørne i Fredags, han Far var Købmand. Og han fortalte så en lille en om priserne på vare den gang.
Et halvt pund salt, blev solgt for 8 øre. deraf var 3 øre. Stats afgift 2 øre. til ambalage saltet kostede ham 1 øre.

Håndværkeren
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for kaffe, 300 % afgift på indkøbsprisen på salt eller 38 % af salgsprisen. Så er der jo ikke megen grund til at klage over dagens moms eller spiritusafgift.

Gad vide om datidens nydelsesmidler omfattede salt, frankisk vin, kanelsnegle og Kongen af Danmark bolscher mens øl, tobak og snaps blev anset for en del af standardhusholdningen.
Jeg ved at der ikke var tilsat gift i husholdnings spritten,og at prisen for en halv liter var 17 øre  plus 5 øre i stats afgift. Dengang rendte der mange branderter rundt på husholnings sprit, du har sikkert hørt udtrykket Sprittere, det var ofte landevejen vagabonder der fik den tittel.
Skrevet af Håndværkeren den 07-06-2009 09:06
Et halvt pund salt, blev solgt for 8 øre. deraf var 3 øre. Stats afgift 2 øre. til ambalage saltet kostede ham 1 øre.

Håndværkeren


Hmmm.... 8-3-2-1=2 øre Var det hans manglende matematik egenskaber der kostede de sidste 2 øre?

Mvh You Can Do It!

Det må da være hans fortjenste.. De 2 øre..
Jeg kan huske at jeg kunne tanke min Puch 3 gear og få 10 cecil og penge tilbage på 10 kr.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

føler mig fristet til et lille indlæg: Den pensionerede matematiklærer var ude og gå tur, da der pludselig kørte en stor limousine ind ved fortovskanten, og ud stod en mand i nålestribet habit. Jamen dog, tænkte læreren, er det ikke "tossepoul"???, som ikke kunne regne i skolen. Læreren gik hen og prikkede manden på skulderen, og spurgte, Er det ikke Poul fra skolen? Jo svarede manden, jamen hvad laver du dog, siden den fine påklædning og den flotte bil?? Jo, siger Poul, ser du, jeg køber en masse dimser til en krone, og sælger dem for to kroner, og den ene procent lever jeg af!!!!!!!
Det er da ren logik, for Poul altså  
Det er da en god historie med ham Poul, det er matematik for tosser men en god forretning.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis