Skift af leje i påhængsmotor

Hej

Jeg skal have skiftet det leje der sidder på den lodretgående aksel under vandpumpen i en 4 hk mercury. Der sidder to bøsninger under røret. Hvordan får jeg bedst trukket kuglelejet af? Jeg synes det sidder meget stramt på akslen. Jeg har prøvet at sætte den i en skruestik og banke på akslen, men kan ikke få lejet ud af stedet.

Mange hilsner

Lars

Lars, Aalborg
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Prøv at kig her - der er en billedserie som trin for trin beskriver operationen:
http://www.ybw.com/forums/showflat.php/Cat/0/Number/2243244/an/0/page/42

Mvh

Jens Jakob

Hej Jensjakob

Tak for hjælpen, men det løser desværre ikke helt mit problem. Jeg har fået den lodrette aksel ud af benet. Kuglelejet, der normalt sidder under vandpumpen, sidder nu på akslen.  Jeg skal have det af og et nyt sat på. Hvordan får man det af?. Det sidder stramt på akslen. mellem lejet og den ende af akslen der er nederst er der to bøsninger, der også sidder stramt på akslen.

Mvh Lars


Lars, Aalborg
man varmer det op med gas ilt, og vupti så kommer det forholdsvist nemt af...

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Eller med en ukrudtsbrænder. ELler en gas-bunsen-brænder fra Harald-Nyborg eller lignende
Jeg har prøvet noget ligende - der smed jeg bare den inderste del i fryseren.. dvs. akslen. da det skulle samles.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja kom det i ovnen, ved 100-200 gr, og akslen i fryseren. Så går det som en leg nå det skal samles.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

bare pas på med og gi lejer varme, for nogle fedt smurte smider fedtet, og andre kan støv kappen smelte

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Ok Tak for hjælpen

MVH Lars

Lars, Aalborg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis