Findes der små 220V LEDs

For en del år siden byggede jeg et par små hylder med lys ind i en væg og i forbindelse med en tilbygning, vil jeg indbygge yderligere 4 stk, men jeg er træt af at skulle afsætte plads til en transformer til lyset og vil derfor gerne vide om der i mellemtiden er kommet nogle 220V LEDs i lille størrelse eller om de kun findes i en diameter af 50 mm (tror jeg de er). Fatningen på de lavvolts-fætre jeg byggede ind i de gamle har en diameter på ca. 30 mm, så det er noget i den størrelse jeg leder efter, men altså i 220V. På forhånd tak.

Her et billede af hylden:

  
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg mener at have set dem i en el butik et sted, ellers må du selv bygge dem. De er for det meste til 12 volt, så serie forbinde 24 styk så skulle den være god. Du kunne jo i toppen af buen bore 24 huller der lige passer til en diode.

Iøvrigt nogle rigtigt flotte hylder du har lavet der, kunne du ikke sætte nogle billeder af dem, sådan trin for trin hvordan du bygger dem i vores Galleri.

V.h.  Håndværkeren
Så vidt jeg ved skulle det ikke have en betydning når det er belysning der er på tale, en glødepære virker da udmærket på jævnstrøm .
Tak for svarene. Det er kun små nips-hylder (udvendig mål 30 x 20 cm), så pladsen i buen er begrænset. Jeg vil helst finde noget i stil med det jeg lavede i de gamle, så flere forslag er velkomne

Vedr. fremstillingen, så er de formpresset i en form jeg selv lavede. Granitten i bunden er en 30 x 30 klinke jeg fik skåret på mål og poleret på kanterne.
Skrevet af Håndværkeren den 05-06-2009 12:20
Så vidt jeg ved skulle det ikke have en betydning når det er belysning der er på tale, en glødepære virker da udmærket på jævnstrøm .

Det har du så helt ret i. men kun fordi det er en Glødetråds ting. en Diode virker efter et helt andet princip.
en LED lampe ville bare stå og blinke med 50Hz hvis man ikke gør noget særligt og det bliver man altså træt af selv om det påstås at det ikke kan ses.


Jacob
Annonce
Er det så noget med at sætte en diode eller lignende dims på så vekselstrømmen kun kan løbe den ene vej. eller kommer svingningerne så ned på 25 Hz.
Skrevet af Håndværkeren den 06-06-2009 09:58
Er det så noget med at sætte en diode eller lignende dims på så vekselstrømmen kun kan løbe den ene vej. eller kommer svingningerne så ned på 25 Hz.


Det er næsten rigtigt. Der kan sættes en diodebro på den glatter strømmen ud til jævnstrøm.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM den 06-06-2009 12:46
Skrevet af Håndværkeren den 06-06-2009 09:58
Er det så noget med at sætte en diode eller lignende dims på så vekselstrømmen kun kan løbe den ene vej. eller kommer svingningerne så ned på 25 Hz.


Det er næsten rigtigt. Der kan sættes en diodebro på den glatter strømmen ud til jævnstrøm.

Næstent rigtigt. en diode bro laver 50Hz AC om til en 100Hz pulserende DC. fylder man så også en kondensator på har man en DC som ikke pulserer. men det er jo bare teknik. det vigtigste er at finde nogle dioder der ligner Halogen i farven.

Jacob
Hej

Jeg tror du får svært ved at finde sådan nogle små LED-spots, samt at finde en lysfarve der er som halogenlys. For at starte med det sidste først, så vil lysfarven typisk være mere gylden end rødlig, pga. diodernes opbygning.
Vedrørende 230V lyskilder, har jeg endnu ikke set nogen i den størrelse uden en eller anden slags strømforsyning/driver. Vi har (Skamløs reklame) mange små LED-indbygningsspot men de kører næsten alle, med en fast strøm på 350 mA, og skal forbindes serielt. Vi har ogsa kabler, der gør det nemmere at monterer det hele. En af grundene til at vi vælger at føre vores LED-spots med 350 mA, er for at undgå så meget elektronik ved lyskilderne som overhovedet muligt. Det reducerer risikoen for fejl. Power-LED'er er altid lavet så der skal styres på strømmen, frem for spændingen, så hvis du vil have en 12VAC/DC forsyning, skal der sidde noget elektronik ved lyskilden, der styrer overgangen fra fast spænding til fast strøm.

Per Løfqvist

Teknisk salg og support

[email protected]
www.led-online.dk

Jeg tror heller ikke på 230 V LEDs mindre end 50 mm typerne. At få plads til styreelektronik og samtidig overholde interne isolerings- og afstandskrav virker ikke realistisk på mig.

Bent.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis