ASMO Marine

Jeg er meget facineret af de nye EL motorer men der står meget lidt om det i f.eks Bådnyt, to ting:

Kan nogen fortælle om deres erfaringer med disse motorer ? min båd er en Beason 31.

I brochure materialet står at den alene kan monteres på skrueaksel.. kan man lave en båd med sejlbåddrev om til skrueaksel nogle der har erfaring ?

Maskining.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kende ikke noget specielt til bådmotorer på EL basis, men at en sådan motor kun kan monteres på en skrue aksel må bero på at der ikke laves standard løsninger monterin af elmotoren på drevet. Er du lidt fingernem ok har adgang til et godt stålværksted eller kender en smed, maskinarbejder eller værktøjsmager kan han sikkert hjælpe med at fremstille lige det beslag og det mellemstykke der kræves til lige netop din båd og dit drev. smile Selvfølgeligt vil det koste, men det koster også at pille drevet ud og reparere bunden samt indkøbe og montere en alm skrueaksel og tilhørende stævnrør samt skrue.

Men hvis du vil fjerne drevet, skal du starte med at afmontere drevet, fjerne bespændinger omkring området slibe den indvendig topcoat af og rense i et områder der dækker min 30 cm omkring hullet. Slibe hullet rent min 5 cm omkring det udvendigt.
Så laver du en forskalling der kan holde fiberen på plads. Det kan fx. være en massonit plade der tilføjes nogle ribber og støttestænger udvendigt, for at fastholde pladen mens du støber og samtidigt sørger for at fiberen får den rette form som bunden, eller så tæt på som muligt. Din forskalling kan du med fordel overtrække med en plast folie ind mod omrpdet du skal støbe, for at kunne fjerne forskallingen efter støbning. Mu skal du så støbe adskillige lag indvendigt og arbejde dem godt igennem så der IKKE er luftbobler i fiberen overhovedet. Det kræver lidt akkuratesse samt vedholdenhed at lave dette støbe arbejde i bunden af båden og kræver maget ventilation, husk maske og handsker og at temperaturen ikke må være under 15 grader pga hærdningen af fiberen. Husk at støbe den nye bund mindst ligeså tyk som resten, hvilket kan være temmeligt tykt i bunden af båden. Efter støbning er der så en del slibe og spartel arbejde såvel indenfor som udenfor, samt en slutbehandling som resten af bunden, husk også at lukke fiberen indvendigt i bunden da fiberen kan suge vand !! Efter dette har du nu en båd med en bund hvor der ikke længere er et drev, eller hullet derfra wink at montere støvnrøret håber jeg en anden vil fortælle lidt om wink wink smile

Min Elvstrøm Cruiser har oprindeligt været monteret med en lille 7,5 hk Volvo med drev og er så senere erstattet med en 12 HK Yanmar med alm stævnrør. Det er ikke mig der har foretaget ombygningen men det er tydeligt at der er lavet en ombygning når man kigger under motoren, men udvendigt er det slebet meget flot sammen, og praktisktalt uden overgange og giver ingen problemer på nogen måde. Måske lidt at man har monteret stævnrøret meget stejlt hvilket giver en vinkling mellem motoren og skrueakslen. Dette er lavet pga bundens facon mellem køl og rorbladet. Her er Elvstrømmen lidt dybere en mange andre både og det giver så denne stejle skrueaksel. Mellem skrueaksel og motor er der så monteret et kardanled med et leje til at optage trykket fra skrueakslen, Men med et drev optages dette tryk fra skruen jo gennem lejringerne i bunden af drevet, endnu et argumen for at ombygge drevet og beholde det.

Så er du tilfreds med dit drev som sådan så overvej om ikke der kan fremstilles et mellemstykke samt beslag for montage.

Fortæl endeligt lidt mere om dine videre overvejelser med projektet og resultaterne herfra.

smile god vind smile

Njord wink

MVH Njord
HEJ Njord,

Tak for dit lange og udførlige svar.

I mellemtiden har jeg talt med ASMO marine som er forhandlere af EL motorer helt op til 40 fod.

De er ved at uvikle et holdbert sejldrev til EL motorer. Grunden til at der idag ikke er standradløsninger til sejldrev er ganske simpelt at momentet i en EL motor er så kraftigt at det ødelægger (på sigt) alm. sejlbådsdrev.

De forventer indenfor kort tid at have et sejlbådsdrev klar, og så skal jeg have EL motor. Jeg er vildt imponeret af deres koncept og hjemmeside WWW.ASMOMARINE.DK prøv at kigge...

Michael:-))


Maskining.
Lad være med at bruge elmotor i en båd.
Det er mange amp.timer du skal have med.
bare for at sejle 30 mil
Elmotore til både bliver brugt bla.i
Flotida under lystfiskeri og Herhjemme er det i søer og beskyttede farvande.
Læg en DISEL i eller sæt en langbenet påhængsmotor på så kommer du altid frem
(ingen strøm mangel og extra tæring)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også