Oplysninger om Bådebygmeste Hansen

Hej Alle Træskibs elskere

Jeg købte sidste år en dejlig M. S. J. Hansen Spidsgatter fra 1938.
Hun er bygget af Bådebygmester Hansen, Nykøbing Falster Ny Havn.

Jeg er ved at skrive hendes historie fra dengang og til nu, og søger derfor oplysninger om Bådebygmesteren.

Er der nogen af jer som ved noget om ham, eller evt. ved hvor jeg kan henvende mig????

------------------
Jesper Poulsen

Jesper Poulsen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du været på biblioteket og kikke? Dér har jeg fundet mange bøger om ældre lystfartøjer og deres konstruktører. En af dem hedder "Bogen om spidsgatteren", forfatterne er Bent Aare, Jan Elbert m.fl. og den er udgivet af "Sejl og Motors Bogklub"
Den indeholder bl.a. et afsnit om M.S.J. Hamsen. Hos D.F.Æ.L. kan du også få hjælp.
Fortsat god jagt, som du kan se, er jeg selv i gang til at finde rødderne til min båd.

------------------
Hej Tommi

Tak for dit svar.
Ja, det har jeg, jeg har bøgerne, både den om Spidsgatterne og om meterbådene, og der er en masse oplysninger om M. S. J. Hansen, men desværre ikke noget om Bådebygmesteren.

Jeg har kontakt med DFÆL, med de kan ikke hjælpe.

Du kan evt. gå ind på Callinaa's hjemmeside og kigge www.callina.dk

Vh Jesper

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Callina (den 13-01-2003).]

Jesper Poulsen
Hej med jer "rod" søgere.

Ja det er lidt sværere at finde bygmestre end konstryktører.. Men har i fået fat et sted så prøv at henvende jer på det lokale bibliotek ( i forhold til hvor i søger oplysninger ) de vil ofte kunne være behjælpelige eller de musser der er i det område eller lokal historiske arkiver.
Har i en bid af historien kan lokale distriktsblade eller aviser, uge aviser lokal radioer eller måske regionalradioen i området ( Dr P4 )hjælpe med at sprede de oplysninger i allerede har og på den nåde måske få endnu flere tilbage.

Er det en gammel båd kan man være heldig at den er omtalt i nogle af de helt gamle bådblade. "Sejl og Motor" går rigtig lankt tilbage, men det kan også være gamle årbøger, fx "Til Søs" sejlerenes håndbog udgivet af Dansk sejlunion. Jeg har fx årgang 54 og 62 og måske kan biblioteket være behjælpelig med udlån.

Udover dette har vi to musser der beskæftiger sig med lystbåde. Det kendte på Tåsinge og det mindre kendte i Hobro. Måske kan de hjælpe lidt med oplysninger om en bygmester ??

Eller måske hvis i skriver lidt mere udførligt om jeres både og de oplysninger i allerede har fundet, måske er der en der kan fortsætte med et kapittel !!!

God Jagt.

Njord smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis