12 volt dims.

Jeg har et apparat som bruger 12 volt. Det får strøm fra en 220 volt omformer.
Omformeren bruger maks. 4,5 amp og output er 12v 4,16 amp står der på omformeren.

På ledningen til det 12 volt apparat sidder der en sort rund dims (se billede) nu er mit spørgsmål.
kan jeg sætte en ledning på et 12 volt batteri og så ind i apparatet. Og skal den sorte cylinder på ledningen være der?? og hvad gør den??


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt mig bekendt er det en automat sikring og støjfilter
Det er en ferritkerne som oftest forefindes i forbindelse med en Switch Mode omformer, dvs en omformer uden transformator. Dens formål er at forhindre højfrekvens-støjen i at blive overført til det tilsluttede apparat. Findes på næsten alle kabler til PC-monitorer med billedrør.

Mvh. Christian

ferit kernen som blot ligger rundt om de strømførende ledninger ogf altså ikke har elektrisk kontakt til ledningen har korrekt til formål at stoppe støj - dette er dog ikke så meget spørgsmål om switchmode power supply (den har sin egen støjspole på elektronik printet som sider i serie med ledningen) - ferit kernen forminsker ledningens evne til at virke som antenne - således at evt. signaler som fanges af ledningen ikke løber "udvendigt" på ledningen og ind i apparatet - og ganske korrekt er det typsik på signalkabler til monitore at man finder ferrit kerner, men også på andre lednigner - specielt hvis der er tale om ledninger eller apparter som arbejder med små signal størrelser
Kan jeg så sætte en alm ledning uden ferritkerne fra et batteri og ind i apperatet?? eller ødelægger jeg apperatet? med for meget strøm på batteriet??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det kan du godt af den grund. Apparatet trækker kun den energi det bruger. Hvis det er et meget high-tec apparat, såsom bærbar pc eller lign, kan det ikke tåle overspændingen hvis batteriet er et bilbatteri der lades på mens du kører. Så skal du have en 12v omformer til cigarstikket, der kan levere en stabil spænding.
Annonce
Det er en c-pap maskine som laver et lufttryk. Jeg har søvn-apnø - det vil sige at jeg "glemmer" at trække vejret når jeg sover. Den fylder så mine lunger med luft når jeg "glemmer" at suge luft ind.
Der sidder jo nogle styredimser i, så jo mindre eller svag min vejrtrækning er jo mere tryk sætter den på luften.
Der er jo lidt elektronik i sådan en dims og noget hukommelse så lægerne kan aflæse om jeg sover godt nok.
Hvor køber man sådan en 12 volt regulator. den skal jo trods alt smide op til 4,16 amp ud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Mange ting kan man lave selv, men er det ikke lidt risikabelt at begynde at rode med ;-)

Jeg tænker hvis nu elektronikken står af - så står du vel også af hvis ikke den leverer luft til dg.

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

Næh det gør han ikke, men han får forstyret søvnen meget, da hjernen registrere at nu mangler der ilt i blodet. Så hiver man en ordentlig omgang luft ind, jeg har selv lidt af det samme problem, vidste dog ikke at der fandtes et sådant apparat.
(har heller ikke tænkt mig at anskaffe et)
Skrevet af Håndværkeren den 07-06-2009 07:59
Næh det gør han ikke, men han får forstyret søvnen meget, da hjernen registrere at nu mangler der ilt i blodet. Så hiver man en ordentlig omgang luft ind, jeg har selv lidt af det samme problem, vidste dog ikke at der fandtes et sådant apparat.
(har heller ikke tænkt mig at anskaffe et)

Det er ikke noget man køber selv -  men låner af sygehuset.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

ok, bilbatteriet kan godt levere strømmen, og spændingen passer også ok. batteriet vil dog hurtigt gå død (et bil batteri kan ikke tåle mange af/opladninger) så efter få måndeder vil det ikke være meget værd og skal udskiftes til et nyt (= dyr løsning) - en bedre løsning er at købe en strømforsyning til en (bærbar) computer som passer til det - de kan typisk levere ca. 4-4,5amp, desværre vil de fleste bærbare computere helst have mere end de 12 volt - ofte 17-24 volt - men lur mig om ikke der findes en til også 12 volt - i dag så jeg en til de nye asus EEE atom baserede maskiner - den var 12 volt og såvidt jeg husker 4.3 Amp, så lyder som om at sådan en fætter passer lige til dit behov - slag på tasken koster sådan en strømforsyning 400 kr. - prøv at søge efter sådan en
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis