Glasfiberstøbeform og PVA ???

Hej !

Jeg skal igang med lidt glasfiberprojekter til en bil, jeg har søgt rundt omkring for at finde ud af hvordan man kan lave en "plug" altså et emne man kan støbe udenom, i den forbindelse har jeg set nogle videoklip på youtube, hvor man sprayer formen med noget PVA (man sprayer mange tynde lag på), inden selve støbningen.
Så vidt jeg husker er der noget som hedder PVA-lim, er der nogen der har erfaring med denne fremgangsmåde?? vil man eventuelt kunne bruge noget forankringsgrunder, ideen med det er at der danner sig en film som tilsyneladene ikke lader sig påvirke af polyesteren, så skulle man kunne bruge flamingo som støbeform, og bare spraye med PVA.

På forhånd tak for hjælpen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt PVA på epoxy forme, men de er blevet vokset først 5 gange. En af mine venner siger at konens hårlak har den samme virkning.

Jeg ved ikke om du kan bruge flamingo som støbeform. Så er det bedre at beklæde flamingo med glasvæv først og lakerer det - helst med noget 2 komponent.

Du kan også lave gipsforme hvis du har pluggen. Så skal pluggen vokses og sprøjtes med PVA. Hvis det ikke skal være super flot så kan du smøre PVA på med en svamp.

Man kan også sprøjte blåt skum med en Polyurethan lak, men jeg har aldrig fundet ud af hvor den kan købes.

Mvh Adam
du skal bare være opmærksom på flamingo smelter hvis det kommer i kontakt med polyester. og bådbyggere bruger en speciel voks på deres form, og den gør at det slipper.
og som støbe form kan man bruge hønsetråd, tapetklister og aviser (papmache) det fungere fin, det skal dog have en slags lak eller maling så det ikke suger voksen som man bruger senere.

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for de hurtige svar !

Jeg vil dog godt lige have klarhed omkring PVA'en er det lim eller hvad?? kan jeg bruge forankringsgrunder?, jeg mindes engang jeg spildte noget af det at det nærmest blev lidt gummiagtigt da det tørrede ind.

I nogle af de videoklip som jeg har set på youtube, sprayer de PVA på en form af flamingo, hvorefter de støber direkte på PVA-filmen .

Det er et blandt andet et rør med bøjninger på jeg skal lave, og når det er færdigstøbt kan jeg ikke få mine fede fingre ind i det for at fjerne pluggen, ideen var at når polyesteren er gennemhærdet ville jeg hælde noget sprit ind i pluggen for at opløse den(pluggen bliver hul), så vidt jeg forstod ud fra en af videoerne angriber sprit ikke PVA-filmen, tilsidst skulle man så kunne trække PVA-filmen af.

Endnu en gang tak for hjælpen
PVA er spritbaseret væske - ligesom vand. Når det tørrer efterlader det en meget tynd film/hinde, næsten ligesom husholdnings film, som kan skyldes væk med vand.

Jeg kan forstå på din beskrivelse at du vil rulle glasvær rundt om flamingo plugen og lukke det inde i formen. Din overflade bliver ikke pæn, men jeg ved ikke hvor vigtigt det er for dig.
Som regel lægger man glasvæv i hver del af formen, smører epoxy på og laver en " våd overlapning", dvs der skal stikke noget væv på den ene side af hver form så når du lukker begge dele af formen sammen kan du presse denne "læbe" på den modsatte side af formen. Nogle stikker så en balon ind i den lukkede form og pumper dem op, så glasvæv bliver presset mod formen.
Rensebenzin kan også fjerne flamingo uden at opløse epoxy - siger min kammerat.
Jeg har tit spekuleret over, hvordan de laver en cykelramme af kulvæv.

Mvh Adam
Hej Adam !

Ved du hvor man kan købe PVA, jeg kan umiddelbart ikke finde det nogen steder.

Jeg vil i første omgang gøre et forsøg, så må jeg se hvordan overfladen bliver, den skal helst være rimelig pæn, på de videoklip jeg har set er der nogen der først påfører et tyndt lag polyester inden de fortsætter med glasvævet, andre påfører et lag gelcoat først, og det ser ud til at de kan få en meget fin overflade med den metode, prøves skal det under alle omstændigheder ellers må jeg lave en to delt form.

Tak for hjælpen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Vil du slet ikke dele din form??? Hvordan vil du så stikke din plug ind i den? Og hvordan få du den støbte del ud?

En smart metode til at få glasvæv til at hænge fast på skummet er at bruge kontaktlim i spray f.eks 3M 77, men der er blevet lavet om på formlen, så idag æder kontaktlimen flamingo. Man kan så sprøjte den på glasvævet først og når de giftige opløsningsmidler fordamper lidt, efter et minut, klæbe det på.

Jeg ved ikke hvor man køber PVA i Danmark. Der er et par forretninger som sælger glasvæv og andre ting.
Det stå som regel under "slipmiddel" sammen med voks osv.

Til modelfly sælger www.avionic.dk små mængder af kunstsstoffer og tilbehør fra R&G, men jeg havde altid bestilt direkte hos www.r-g.de i tyskland før i tiden.

Jeg har lige kigget hos Avionic. Jeg tror det hedder Trennspray, men ring til ham først. 102kr for 400ml.
 http://www.avionic.dk/index.php?cPath=36_52&sort=5a&page=3&osCsid=9861fab5e0ff32b4ef7c22c5bfd919ef

Bor du i København? Jeg har næsten 1 liter 5 år gammel PVA. Jeg ved ikke om det kan bruges endnu.

Hos R&G kan du købe glasvæv og kulvæv "slanger/rør"  - kaldes også for en strømpe - som kan udvide sig, så du kan stikke noget ind i dem og trække i strømpen, så trækker den sig sammen rundt om plugen.

Mvh Adam

Hej Adam !

Nej jeg vil ikke lave to formhavldele, min ide var at lave det på samme måde som når man laver et cykelstel, altså en plug og så bygge glasfiberen op omkring denne, og så hælde sprit ind i pluggen for at opløse den, kan jeg ikke lave det på denne måde må jeg overveje at lave røret i to halvdele.

Jeg bor i Jydeland, så det er nok for langt at køre til København efter noget PVA, desværre

Men så må jeg se om jeg kan opdrive noget PVA et sted i nærheden eller et sted hvor de sender den slags stads.

Tak for hjælpen
Der er en forretning der hedder Geltop i Vejle. De sælger kunststoffer og andre epoxy ting. Jeg har vist også købt voks hos dem en gang. Prøv at kontakte dem.
http://www.gel-top.dk/

Mvh Adam
Hej Adam!

Jeg vil prøve at høre om de kan hjælpe, om ikke andet så har de glasvæv og polyester som jeg skal have fat i under alle omstændigheder.

Ellers har jeg fundet noget på ebay ved en tysk forhandler til omkring 70Kr. for en liter der kommer så noget porto oveni, men det kommer der jo også ved Avionic.

Jeg fandt samtidig ud af at trennlack også kaldes polyvinylalkohol, da jeg søgte lidt videre på dette faldt over noget som jeg godt kunne fristes til at afprøve, noget papirlim (Danalim 314 ) i produktbeskrivelsen på deres hjemmeside, der står at det er et vandbaseret polyvinylalkohol produkt, og det kan opløses med vand eller sprit, og det bedste af de hele er prisen, jeg har fundet ud af at en liter koster omkring 50Kr, til den pris er der ikke nogen grund til ikke at gøre forsøget og dur det ikke så har jeg da fået mig en bøtte papirlim.

Nu skal jeg bare have taget mig sammen til at lave min Hot-Wire-Cutter færdig, så jeg kan få skåret alle delene til pluggen ud og limet dem sammen og pudset det hele.

Tak for hjælpen
Hej jeg ved at tråden er næsten et år gammel men den dunk med pva kunne du sende til mig pr efterkrav det burde stadig være godt nok hvis deunken ikke har stået åben og ikke har fået frost skriv lige hvis du stadig læser med her og stadig har dunken du vil af med

Pinballs

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også