Opbevaring af flis

Hej.

Jeg overvejer kraftigt at anskaffe et stokerfyr der kan fyre med flis. Har skrevet lidt inde på www.stokerpro.dk men fik ikke voldsomt meget respons på mit spørgsmål. Jeg ved at det kan være lidt kompliceret at opbevare flisen pga. svampesporer der dannes når flisen er fugtig. Jeg tror at det meste flis skal laves om efteråret af træ der har ligget og tørret hele sommeren. I tilfælde af at flisen stadig er lidt fugtig kunne man så ikke lave et system med de der bioblokke der også bruges til faskiner? Evt. en luftkanal fra fyrrummet der puster "varm" luft ind i en bioblok midt i flisstakken.

Hvad er jeres tanker om sådan noget?

                            Venlig hilsen Emil
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker tit på det samme. Fyrer dog ikke med stoker.

Alternativt hvis man har plads indenfor, så spred det ud til det er tørt, og så saml det sammen igen?

Jeg står med de selvsamme overvejelser, men må nok erkende, at jeg er ved at opgive planen pga lige netop de problemer du rejser.
Der er ingen tvivl om at man skal disponere over meget betydelige opbevaringsfaciliteter og maskineri.
Det du tænker på med indblæsning af luft, svarer meget til bøndernes plantørringsanlæg, eller koldluftstørring, hvor man blæser luft ind i stakken af korn, eller flis i vores tilfælde. Det burde kunne lade sig opføre, men det koster også at køre med en 5-10 hestes blæsermotor samt at den præsterer en ikke ubetydelig lyd, som naboer sikkert ikke vil glæde sig meget over.
For at få tørret og kølet flisen må man nok påregne ret megen tørring, før den bliver manerlig tør.
Jeg ville være lidt ked at at lægge den våde flis ind i en bygning, der kan optage den megen fugt fra det nyfældede, grønne og knuste træ, pga risikoen for svamp. Det skal nok helst foregå udendørs i begyndelsen og på et betongulv og senere i det mindste oventørt. Min erfaring er, at man kan komme ned på ca. 15-16% fugtighed, hvis man kører med blæseren i den mest tørre luft, og det er vel egentlig ret udmærket.
Hvordan får man det så ind i stokeren på en snild måde? En gammel traktor med frontlæsser?
Kornprisen er vel også kommet ned i manerlige penge igen så det måske er en overvejelse værd?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er med på at projektet bliver ret kompliceret hvis man planlægger at købe "våd" flis og selv skal stå for tørringen. Mit projekt er imidlertid noget anderledes. Jeg har en del skov og havde i første omgang planlagt at købe en stoker til både piller og pinde. Har imidlertid forstået at udnyttelsen er ret dårlig så jeg tænkte det ville være smart at leje en flishugger til 1.000-1.500 kr. for en weekend og få hugget mine brændestabler til flis. Udnyttelsen som flis skulle jo også være bedre end hvis træet brændes som hele pinde.

Jeg har pt. 15-20 rummeter tørt brænde der står stablet i laden og dette ville jeg kunne få fliset engang i efteråret. Desuden har jeg en del overdækkede brændestabler der står rundt omkring ved skov og mark så dem kunne jeg tage til næste år. Det er klart at der stadig vil være lidt fugt i flisen men hvis jeg nu opbevarer det i laden i en stabel (noget der ligner 4X4X2 meter i højden) ved siden af fyrrummet. Så kunne jeg føre en slange gennem væggen og ind i en faskine midt i stakken.

Jeg har så meget skov at det næsten ville være synd ikke at udnytte noget af træet...

Venlig hilsen Emil
Under de omstændigheder vil jeg se at komme i hug!
Det er da vanvid at lade brændet gå til grunde.
Man må vel have snegle, der kan tumle flis, eller også skal man lave noget med et transportbånd.
Beret om hvad du gør!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Umidelbart gætter jeg på at du kan have glæde af den varme der udvikles i sådan en bunke flis, til at hjælpe med at tørre den, og mon ikke denne process kan forstyres hvis der blæses luft ind midt i bunken ?
Men omvendt... Hvis processen derimod ikke forstyres (tilstrækkeligt), og du blæser luft på - så er jeg lidt bange for at skidtet måske kan bryde i brand ?

Men måske du er helt ude over den slags med svampesporer og brandfare mm. hvis du kun fliser tørt træ ?

NB. det var blot et par tanker... Jeg har ingen forstand på flis. :)

Kunne det mon ikke betale sig at sælge brændet og købe korn eller træpiller for pengene ?


Tag vare på det uerstattelige.

Annonce
Hvis du kun fliser tørt træ og opbevarer det indendørs er der ingen farer for at det brænder sammen eller selvantænder. Men vådt flis kan både selvantænde og brænde sammen, og mens det står og tørrer kommer alle de svampesporer så også frem. I forbindelse med mit job kommer jeg på en del flisfyret varmeværker. Vil godt lige sige at der kan være meget tåget i deres lagerhaller på grund af damp osv fra flisen.

http://www.videncenter.dk/BioEnergi/Svampesporer.pdf

http://www.flisogskimmelsvampe.dk/

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Behøves man så kraftig en indblæsning?

Hvis det er tørt træ der flises kunne man vel lave noget indblæsning i gulvet og/eller til noget drænslange fra nogle luftsolfangere hvor man overdimensionerer cellen og blæseren? - dette ville reducere det fugtoptag der normalt alligevel sker i brændet når luftfugtigheden stiger hen imod den kolde sæson.

Uanset om det er tørt træ og indblæsning eller ej ville jeg ihvertfald sørge for noget ekstra udsugning mm. det er en af den slags lader hvor porten altid står åben.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg vil under igen omstændigheder til at arbejde med våd flis da jeg godt kender til alle de ulemper der er forbundet dermed. Jeg ved bare ikke helt hvornår man kan kalde flisen for "tør". Er det fint nok at fælde om efteråret, lade det stå halvt overdækket og lade det tørre en sommer? Eller skal det ind og stå et års tid?

Det skal ind og stå selv om det er næsten helt tørt er det jo ikke helt tørt og svamp kan gro med næsten ingen fugt. Men fæld og tør det som du plejer altså et år under tag og prøv så og flis det derefter.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Emil Paulsen

Kan se det er mange år siden dette indlæg, hvad bliv konklusion af dit spørgsmål? Har du ikke fået dig meget erfaring om opbevaring, du har lyst til at dele?

Mvh. Frederik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis