Skoda Octavia. Udsættere og startbesvær.

Min ellers fejlfrie Skoda Octavia 1,9 TDI havde fået tillagt sig en træls vane. Under kørsel kom der pludselig en kort 0,5 sekund, udsætter i motoren, instrumentlamperne blinkede og så var alt normalt igen. Fartpiloten slog selvsagt fra, hvis den var aktiveret. Jeg oplevede det kun en enkelt gang selv inden jeg tog på arbejde på havet i tre måneder, men fruen fik kærligheden at føle. To gange måtte autohjælpen ud og starte bilen igen. Den døde og ville slet intet indtil Den Magiske mand kom og drejede nøglen. Tredie gang ville den slet intet og måtte slæbes på værksted. Surt.
Heldigvis dagen inden jeg selv kom hjem, for værsketedet, Skoda Odense, mente at have fundet fejlen i fartpiloten, og indtil den var skiftet (pris ca 2500 kr) ville de ikke fejlsøge mere. Upåagtet at de fik at vide at fejlen også kommer uden brug af fartpilot og at der er startbesvær..... Den holder ikke, selvsagt.
Da jeg selv havde fat i dem og kunne fortælle at den fejl de kan måle i fartpiloten har været der i to år uden at gibe problemer var de på bar bund og lød mest somom næste skridt var trail and error. På dansk: Skift stumper til fejlen forsvinder, kunden betaler. Min egen mistanke gik noget mere mod en løs forbindelse af en eller anden slags.
Heldigvis kunne min forhandler, Skoda Hobro, klare problemet via telefonen. Relæ No 109 der forsyner kontrolboxen burde være den mest nærliggende løsning, så det skal skiftes. Det passer med at motoren sætter ud, har startbesvær og slår fartpiloten fra.
Nogle Skodaer har et relæ "Made in Malaysia", de er grå, og af mindre god kvalitet.
Desværre kunne jeg ikke selv tage til Odense og skifte relæet, så jeg måtte betale timeløn for det. Men problemet er løst og dieseltraveren kører igen perfekt som den skal.
Måske andre kan bruge min erfaring.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis