runde remme

Findes der runde remme? Altså kileremme, som ikke er kileremme, men runde, så at de ikke kan vælte.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I gamle dage sad der nogle små, sorte gummiremme i båndoptagere, kasseoptagere, pladespillere mv. og overførte kraft fra en el-motor til spoler/kassetter/pladetallerken.

Om de findes i større udgave, ved jeg ikke.

Kan du oplyse, hvad du skal bruge disse runde remme til?

Træd ikke på mine ledninger :o)
for ikke så langt tid siden, lavede jeg noget på en svensk båd, der havde runde remme, remmene var ca. ø20 mm og grønne, de var fleksible nok til at man kunne tage dem af og på med lidt vold/håndkraft. så vidt jeg kunne se var de samlet på stedet med varme eller en lim der opløser plastikken/gummiet så man ikke behøvede at løsne lejebukke/aksler osv. De lignede umiddelbart store o-ringe, man kan få metoder til at samle o-ringe selv i passende størrelser, men jeg tror ikke den alm. metode med superlim er god til remme, måske kan man samle dem med lim til plasticrør, det opløser plastikken/gummiet og "svejser" det samen, det tror jeg er strækt nok hvis det virker på nitrilgummi. Jeg tror der findes et anderkendt system til det i sverige, den omtalte båd havde sejlet med passagerer under svensk søfartstyrelse, så jeg tror ikke remmene til bla. styring og kølevend var hjemmefusk !

Dr_Lyn
Ja det findes, remmene samles ved at man varmer et tyndt stykke metal (barberblad eller lignende) op hvorefter man trykker de to remender mod det varme emne på hver sin side og trækker dem ud mod hinanden hvorved de bliver svejst sammen.Det kræver lidt øvelse men er faktisk nemt. 
Samle metoden med varme er rigtig nok, men de ville ikke kunne bruges i stedet for en kilerem, de har ingen langsgående tråde og gi'r sig let i længden, de kan bruges f.eks. på en motor, som trækker et gear og hvor næste led ikke kræver kræfter og f.eks på rullebaner til at drive rullerne rundt, men trække en generator, det kan de godt nok ikke. Jeg har en samler, som består af en klods med et V i, her fastholdes den ene ende, der en så en klods mere til fastgørelse af den anden. Denne klods kan så køre lidt frem og tilbage og trækkes med en fjeder frem mod den anden. Enderne skubbes sammen og der etableres et gab på 2 mm mere en svejsespadens tykkelse. Den eltriske svejsespade sættes imellem enderne og varmer op, når det er varmt, fjernes spaden og fjederen trækker de to ender sammen. og sammensmeltningen sker så.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Mine kilereme vælter nemt. Derfor overvejede jeg muligheden af en rund rem. Remmene vælter, fordi de 4 skiver ikke flugter, og det er det svært at gøre noget ved. I hvert fald så svært, at ingen i bådens 50-årige historie har rettet fejlen. Men sandsynligvis ærgret sig lige så meget, som jeg gør.

Og i øvrigt tak til alle for svarene.

Annonce
så få dog de skiver til at flugte. :-)

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har fundet ud af, at det slet ikke er flugtningen, det er galt med. Det har en såkaldt sagkyndig ellers fortalt mig. Både hjul og aksel er skæve, så jeg skal jo nok have en anden pumpe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis