MyFord: Metrisk eller tomme ?

Hej alle,

Jeg fik for en rum tid siden fingrene i en MyFord drejebænk.
Desværre har jeg ikke haft tiden til at bruge den og lære at dreje gevind som det var planen.
Se evt: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/8/postid/78126/view/topic/

Men nu vil jeg til at kikke på det igen.
Jeg skal til at købe nogle gear til bænken, så jeg kan lave metriske gevind, da bænken kun kom med de gear der sad på.

Så for at kunne ramme det rigtige udvekslinger skal jeg vide om bænken er metrisk eller tomme.
Hvordan finder jeg ud af det ?
Kan det aflæses et sted på bænken?

Mvh. LARS
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have de tandhjul der står på skiltet under metrisk. Hvis du mangler så kontakt RC pilot han havde tandhjul. Så du skal se hvad du har og hvad du mangler. 
Jo tak, det havde jeg gættet ;-)

HansW var så venlig at give mig et program, som beregner hvilke gear der skal benyttes for at opnå en bestemt stigning på gevindet.
Det kan finde alternative gear sammensætninger, hvis man ikke har alle og det er jo smart.
Men det korte af det lange, så skal programmet vide om bænken har en metrisk eller en tomme LEADSCREW.

Jeg kan ikke i manualen se nogle steder hvordan man evt kan se på bænken om den er det ene eller andet.
Derfor mit spørgsmål ;-)
Jeg tror ikke at Myford har metrisk ledeskrue.  Højst sandsynligt er det en 8TPI (8 omdrejninger per tomme)

Så du skal have fat i et 127tands tandhjul for at lave metriske gevind med standard udvekslingen. (hint 1 tomme = 25.4mm (2*127=254))

/Niels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis