Isoleringstykkelse i bjælkelag.

I bjælkelaget mellem stueetage og 1.sal er der 250mm spærfødder. Skal jeg lægge 250mm isolering i, eller holde afstand til 1.sal gulvet.
Der er opvarmet overalt med gulvvarme.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal kun isolere af brandhensyn i en etageadskillelse, og det kan gøres med 100 mm fastholdt mineraluld (helst Rockwool), som understøttes med 2 mm tråd eller 25x100 mm forskalling pr c/c 30 cm.

Det der er vigtig er at du får afspærret fuldstændigt for træk ind i etageadskillelsen, hvor det især er fra skunken problemet normalt er.

Nu kendes din konstruktion jo ikke, men en krydsfinerplade monteret og fuget tæt mellem bjælkerne, er normalt en fornuftig løsning, og denne kan så danne underlag for en evt. dampspærre, der føres fra skunkvæg til stueetage.

Jeg har ført dampspærre under hanebånd og hele vejen ned og fuget ved murremmen, for at gøre det lettere at udnytte skunken til fx. hylder, skabe mm. Der er 25x100 forskalling c/c30 samt 2lag gips. Jeg har isoleret med 250mm Isover, men kom pludselig i tvivl da jeg så fylde hele bjælkelaget op. Jeg kan godt fjerne de 100mm igen hvis det ikke må lægge der. Halebånd er 200mm og der kommer så samme spørgsmål om det hele skal fyldes ud for at stoppe opstigning af varmen, eller om jeg også kan bruge 100mm der.

 

Hej

Du må gerne lægge 200 mm men 100 mm er bare minimumskravet.

Vandrette lofter som over dine hanebånd bør have minimum 350 mm isolering.

Med hensyn til dit bjælkelag, er risikoen for træk jo ikke så stor, hvis du har en såkaldt varm skunk (isolering og dampspærre helt ud til ydervæg langs spær), men du kan for en sikkerheds skyld fylde helt ud med isolering langs afgrænsningerne mellem skunk/etageadskillelse.
Skrevet af Orla Nautrup den 04-05-2009 08:56

Vandrette lofter som over dine hanebånd bør have minimum 350 mm isolering.
Hmm ikk godt. Jeg har ikk plads til så meget pga. 9 stk UG24 Eltavler, genvexanlæg osv. Men der er stadig 350mm i skråvæggene over hanebånd til kip. Håber du skriver det er ok, da det ikke lige er til at lave om på en weekend.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis