Volvo Penta MD5

Jeg forhandler p.t om køb af en Maxi 77 med
en 26 års gammel Volvo Penta MD5 med sejldrev og ferskvands køling fra ny.
Motoren lyder godt og ser velpasset ud.
Har nogen erfaring med hvornår en sådan motor er udtjent.
Eller sagt på en anden måde har nogen haft en sådan motorer over 30 år uden større reservedelsudskiftninger
Hilsen fra Per Møller Jensen

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er næsten sikker på at det var en sådan min svigerfar havde, den var godt nok ferskvandskølet. Men alligevel en Volvo motor som jeg kender andre der har haft problemer med. Jeg kender en der IKKE sejler efter søkort rund i skandinavien, han bruger VOLVO's kort over forhandlere og da han er lastbil mekaniker har han ikk problemer med mekanikken men skifter hvad der er nødvendigt og har bl.a. skiftet tipstykke på en ferietur i Norge eller Sverige....

Min svigerfars motor skulle lige repareres lidt men regningen var på ca 18.000 kr og det er alt alt for meget men når man først er gået igang er der ingen vej tilbage.. Den motor så også flot ud udvendigt men havde stået et par år på land pga sygdon og kunne såikke lige startes og der blev rekvireret en reperatør der mente at det ikke var så meget der var galt men !!! Regningen den var jo enorm. Båden er solgt og motoren bør være i super stand efter den renovering der blev bl.a. skiftet cylinderforinger, lejer kort sagt næsten alt.

Så kig dig godt for og få en til at høre lidt på motoren, de måske 500,- kan være givet rigtig godt ud.

Venligst Njord

MVH Njord
Jeg har en Perkins motor fra 1972. Det er ikke så meget alder som pasning og timetal der er afgørende. En bådmotor slides ikke op som en bilmotor, så det der er vigtigt er (ud over hvor mange timer der er på uret)olieskift. Hvis den tidligere ejer ikke har ført en logbog med sådanne oplysninger, så kan jeg foreslå to ting: aftap en smule af motorolien i et plastkrus, hold kruset skråt og deefter lodret. Hvis den oliefilm der så sidder på siden af kruset er sort, kan det indikere gammel og dermed slidt olie (og for mange timer mellem olieskift). Hvis jeg havde været klogere da jeg købte min egen båd, skulle jeg have haft en mekaniker til at tage topstykket af. Så havde jeg sparet en del penge, enten ved at presse prisen eller ved ikke at købe. Nu havde jeg købt før jeg fandt ud af at motoren ikke havde været passet ordentligt (nyt topstykke og vandpumpe)

GN

Gert Nøjsen

I min tidligere båd, en Nordisk Familiebåd, havde jeg en md5 med sejldrev. Sejldrevet var der aldrig i de 6 år jeg ejede båden problemer med. Motoren var til gengæld en skodmotor som jeg havde meget bøvl med. Volvoforhandleren forsvarede motoren ved at snakke i øst og vest. Hvis jeg sagde jeg ikke brugte den ret meget var den i stykker fordi jeg brugte den for lidt. Hvis jeg sagde jeg brugte den en del var det fordi at den jeg sled for hårdt på den.
I min nuværende båd har jeg en Volvo 2003 og det er indrømmet en bedre motor uden at være god. Hvis jeg endnu engang skal købe brugt båd tror jeg faktisk at jeg vil gå efter en med Yanmar motor.
Jeg har for mange gange oplevet, hvordan mine naboer i havnen, der havde Yanmar motor smilende er sejlet ud mens jeg og en mekanikerven er ved at radbrække ryggen mens vi skruer i motoren.

mvh
Lindstroem
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis