Plankeværk

Hej

Jeg er igang med at lave et plankeværk omkring vores nyanlagte terrasse. Jeg er dog kommet i tvivl om jeg skal støbe stolperne ned, og hvis det er tilfældet, hvordan jeg så nemmest gør dette. Plankeværket er 1,5m højt og skal opføres på 75*75 stolper, med vandrette brædder skruet op på skift på hver side.
Hullerne er gravet ca. 90cm dybe, men er det nok bare at bruge grus der stampes omrking. Ved grus mener jeg sand blandet med småsten.
Hvis stolperne skal støbes hvordan går jeg det så? Jeg har en del grus tilovers fra terrassen, så det har jeg til evt støbning.
Et lille tillægsspørgsmål... Skal jeg skrue brædderne fast i samme længder, så alle samlingerne er det samme sted? Siderne er ca. 6m lange, og jeg bruger brædder på 330cm. Eller vil det blive pænere eller mere robust hvis det bliver lavet i forbandt? Der er ca. 150cm mellem stolperne.
Skriv endelig hvis der er behov for mere info.

Med venlig hilsen

Henrik

Sådan skulle det gerne komme til at se ud.
http://www.parkoglandskab.dk/low/hegn/plankevaerk.jpg
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er bare knalde det grus i og stampe det godt, så skal de nok blive stående. Det ville da være smart at udlægge det hele i forbandt da du så opnår større styrke i det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Super - tak for svaret. Det sparer for en del bøvl. Min mor, som arbejder i et forsikringsselskab, nævnte dog at en evt.- stormskade ikke vil blive dækket når det ikke er støbt ned. Er det noget jeg bør tænke over eller er det ikke vigtigt når det "bare" er et plankeværk.

Henrik
Kære ven
Jeg ved godt at det nu måske er for sent at skrive til dig, men jeg kan
ikke lade være med at skrive til dig alligevel, idet jeg selv har konstrueret
nøjagtig samme konstruktion af plankeværk som jeg kan se du har valgt.
Man falder for det fordi det skjuler stolperne på begge sider og efter sigende
"bøjer" af for vinden - og forøvrigt ser det ganske pænt ud.
MEN det er altså kun indtil du skal ud og male det for første gang - EFTER det
er samlet - DET er et utroligt stort arbejde da der er mange samlinger, mange
kanter du faktisk ikke kan nå - så det med bare at tage en malerrulle, det kan
man godt glemme - du SKAL eftermale hver ENESTE samling med en lille pensel.
Jeg skal ikke gøre mig klog - blot nævne at det som jeg dengang lavede blev
jeg for gammel til at vedligeholde, og lever idag med at de høvlede brædder
sidder på den ene side og at stolperne så nødvendigvis står på den anden side.
Men i tid bruger jeg kun 1/10 af hvad hvad jeg jeg brugte før på vedligeholdelse.
mvh fox

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>
Hej - tak for reminderen. :)
Vi er godt i gang med det, så ja det er en kende for sent. Vi har dog overvejet det med malerarbejdet, og derfor er alle brædderne og stolperne blevet malet inden det hele er sat op. Så er det kun, som du siger, at gå alle samlingerne igennem til sidst. Vi er heldigvis stadig unge, og når vi engang bliver gamle som dig ;) så må vi lave et mere vedligeholdelses venligt hegn. :)

Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også