beskidt forhandler

Hej.
Jeg har købt en bil hos en forhandler for 3 uger siden. for nogle dage siden begyndte kølervæsken (brunt rustvand) at sprøjte ud af påfyldningsbeholderen til kølervæske. jeg fyldte derefter beholderen op til max med kølervæske, tændte bilen og lod den køre i 5 min. herefter var beholderen tom igen. Da jeg gassede op kom der meget brunt vand ud af udstødningsrøret. motorolien så fin ud. Jeg frygter det er toppakningen der er gået.
Herefter transporterede jeg den med falck til forhandleren da der er 6 mdrs 100%garanti. dagen efter ringede forhandleren og fortalte at bilen nu kører perfekt. han siger han kun har renset overtryksventilen til beholderen.??

Men jeg har hørt man kan påfylde noget tætningsvæske i køleren som derefter kan tætte hullet i motorblok/toppakning. Jeg frygter han har lavet denne billige løsning som jo kun holder en periode. er det normal procedure for en forhandler? og hvad kan jeg kræve på garanten?
Da jeg så hentede bilen idag diskuterede vi højlydt i 15-20 minutter om toppakningen og en rude der burde være skiftet. han slutter af med at sige at han sender en regning for en times arbejde, hvilket svarer til de 15-20 min han har brugt på at forklare mig hvad han har lavet og hvad han ikke har lavet på bilen. Ville I betale regningen?

Mhv harske
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
bilen er en daewoo matiz årgang 2000 kørt 100.000
Jeg ville hellere vide hvem forhandleren er, da han virker som en man skal holde sig fra!

Det er "ulovligt" for forhandleren at fakturere dig for at bruge tid på at diskuterer dine reklamationer. Dvs. det er jo ikke ulovligt i den forstand, men det er ikke en mulighed han har jf. købeloven, da en privat forbruger altid har ret til at fremkomme med reklamationer, mundtligt eller skriftligt.
Og mht. ruden, så er du i din gode ret til at få den skiftet, hvis den f.eks. er revnet, eller på anden måde forstyrer synsfeltet. Da det jo så vil være ulovligt at kører med (med mindre du har gule plader)

BR

 

Ulrich

forhandleren har tilmed svinet mig til og sagt at jeg ikke har en skid forstand på biler og at jeg bare skal høre og stole på det han siger.
udfra hele situationen burde jeg nævne virksomheden på forummet, men tvivler på det er klogt :-)

mht ruden så har den tidligere ejer slået bakspejlet af og den tog det inderste lag glas med. ( der er jo 2 lag glas i en forrude). forhandlerens mekaniker har så sat bakspejlet på med noget limværk. da jeg så kom hjem på dagen hvor jeg købte bilen var der begyndt at komme revner ud fra hullet og dagen efter var der 5 revner ud fra hullet hvoraf 3 af dem er 3-7 cm. Jeg ringede så og spurgte om han ikke ville skifte forruden, men han sagde han nemt kunne reparere revnerne. 
Står der konkret i købeloven at han skal skifte ruden?
revnerne er ikke direkte i synviklen.

rart at hørt han ikke MÅ sende mig en regning..

mvh
Harske
der må ikke være revner i hverken de inderste eller yderste lag glas på forruden hvis den skal gennem syn.

Green

Hovedreglen er at hvis der er en revne i feltet hvor viskerne rammer ruden, så kan bilen ikke godkendes. Og så må det jo helt klart betragtes som en mangel.
Endnu være er det hvis du bliver stoppet i en $77 razzia, så tager de formentlig pladerne, da de jo kan se at det er forsøgt lavet.

BR

 

Ulrich

Annonce
Måske skal du have FDM eller forbrugerstyrelsen ind i det her - Det lugter lidt uldent...

Green

Ulle, hvorfra har du det med at gulpladebiler må have revner i forruden?
Det er ikke min erfaring, at man får klippet pladerne pga en revner i forruden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kommer vist an på hvordan den sysmand vurdere en revnet rude.

Fik min golf synet i marts med et stenslag med 2-3cm lang revne og det sidder i føre siden inden for visker feltet.

Han sagde "bare" at jeg nok skulle tænke på en ny rude, inden næste syn da den også er ved at være noget "sandblæst".

Men ang, den forhandler vil jeg godt nok også mene han skal skifte den rude på garantien...... med desværre synes jeg ikke garanti er så meget værd mere, de fusker sig sgu altid uden om.

De sidste par biler har jeg  købt privat, vil hellere spare forhandler avancen som typisk er mellem 10-30000kr, og så selv udbedre de fejl der er, for der er sgu altid noget på en brugt bil.

mht ruden så har jeg lige snakket med forbrugerstyrelsen. De siger at hvis ruden ikke kan repareres så skal sælgeren sætte en ny rude i og dække alle omkostninger. så er spørgsmålet bare, hvornår kan en rude ikke repareres...:-)

forhandleren har nemlig tilbudt mig at sætte en ny forrude i, men han vil kun betale 50% af udgiften.

næste gang jeg skal handle bil bliver det dælme privat... Pas på hvis I køber bil i Hinnerup...!!
Var det videre pænt at advare om bilhandlere generelt i Hinnerup?
Der er mig bekendt flere, og de behøver vel ikke alle sættes under mistanke, for denne "sag"?

Men der ud over forstår jeg heller ikke at folk ikke hellere handler privat, frem for at betale et ikke ubetydeligt beløb i bruttoavance til en bilhandler.
En meget stor del af en forhandlers udgifter går til fuldstændig ligegyldig salgsklargøring, som køber lige så godt selv kan stå for, hvis han gider. En salgsklargøring varer sjældent mere end 14 dage, så ligner gyngen sig selv igen.
Hvis man har det bedre med at handle via et bilfirma, seriøst eller ej, så køb dog gyngen som afhentning uden garanti og klargøring, men til stækt nedsat pris. Styrter Jeres verden i grus, hvis der er en ridse eller lille buler hist samt pist, vel vidende at man lynhurtigt får noget sådant raget til sig i løbet af kort tid alligevel.? :)
Garantien er som oftest meget problematisk, som mange vil have erfaret.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis