MPEG 4????

Nu har jeg brugt adskillige dage og timer med at glo på Internettet efter brugbare oplysninger ifm digital TV, som vi skal have til efteråret.

Alt hvad jeg kan finde frem til, forudsætter at man har kun et apparat i husholdningen og betalings kabelTV, antenneforening eller parabolmodtager med uendeligt mange kanaler.
Det har jeg ikke og bor ude på Lars Tyndskids Mark, hvor den slags moderniteter aldrig vil komme, ja ja, paraboler, men det vil jeg ikke have.

Jeg vil ikke have disse uendeligt mange kanaler, endsige betale for lortet, idet mit behov for at glo fjernsyn er yderst begrænset, faktisk er jeg kun interesseret i nyheder og aktualitetsprogrammer.
Kan jeg blot se TV2, DR 1 og 2 vil jeg være meget fint tilfreds. Al fiktion, uendelige mængder quisser, sprot og dødssyge diletantforestillinger er mig så inderligt ligegyldigt! :)
Dette er jeg klar over er på det nærmeste en sygelig holdning, men sorry, sådan har jeg det og beder om forståelse og om muligt at få svar ud fra denne underlige holdning.

Jeg har en række tudsegamle TVapparater, som jeg er indstillet på at drøne ud, da jeg ikke orker diverse tilsætningsbokse med separat fjernbetjening.

Dvs jeg skal ud og købe 3-4 nye apparater og vil i den forbindelse ikke købe MPEG 2 apparater, som åbenbart vil være uvirksomme efter 1012 uden en ekstra bokse med ekstra fjernbetjening.
Dvs jeg skal købe MPEG 4 apparater, formodentlig i Sverige.
Men vil de virke fuldt ud her i DK?

Jeg har et vidt forgrenet net af antenneledninger ført rundt i huset, som virker 100% tilfredsstillende i dag.
Disse nye apparater opstilles forskellige steder i huset og skulle helst kunne bruges samtidigt, men afspillende hvert sit program, helt uafhængigt af hinanden uden ekstra bokse og fjernbetjeninger, ganske som i dag med analogt signal.
Er det utopi?

Jeg har ganske almindelig tagantenne, som jeg er klar over skal revideres på en eller anden måde. Desværre kan den ikke likvideres :(

Jeg er ved at få opfattelsen af at man slet ikke i fremtiden vil kunne se TV, uden et eller andet abbonement hos BoxerTV.
Har man virkelig givet et privat firma monopol på al TV-transmission?

Er der nogen mulighed for at undgå disse svenske boksere?

Hvis nogen gider svare på alle disse dumme spørgsmål, vil jeg meget bede om, at det bliver på et niveau for den allermindst begavede inden for dette område! :)


Med venlig hilsen
ktm

 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du som du skriver kun vil have DR 1+2 og TV2 så er de gratis som det er nu, men der har været på tale at TV2 måske engang i fremtiden skal være betalingskanal, men den tid den sorg.

MPEG 4 er en international standart, så køb du bare dine nye fjernsyn hvor du kan få dem til den bedste pris.
Nogle fabrikanter giver verdensgaranti, der gør at den lokale aut. forhandler skal lave evt. garanti rep. selv om det er købt i et andet land. Jeg ved dog ikke om der er nogle fjernsynsmærker dette gælder for.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det med garanti, er vel lidt af en illusion, med alle de undvigemuligheder sælgerne finder på?
Men det er godt at vide, at det er international standard.

Jeg blev bare mistænksom, fordi jeg et sted læste noget om at der kunne være problemer med lyden, hvis man ville have surround, men det får jeg nok alligevel aldrig taget mig sammen til.

Med venlig hilsen
ktm

 

du kan faktisk købe tv som kan modtage både mpeg2 og mpeg4..
Du behøver sikkert ingen ny antenne. fordi du sikkert kan modtage det digitale signal gennem den antenne du har nu.. Måske nogle nye stik i din ledning ind til fjernsynet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg lurer noget på de tilbud som Bilka og Føtex tilsyneladende har.
Det lyder som gode tilbud og jeg har oven i købet set apparaterne rost. Man kan jo altid prøve med et enkelt apparat og se, hvad der sker! :)
Håber at jeg kan komme uden om diverse boksere og andet dyrt godtfolk! :)
Jeg har en fornemmelse af, at ikke ret mange ved særlig meget om alt dette, hvilket understreges af at det åbenbart lykkes elektronikhandlerne at sælge ny apparater, der kun kan klare MPEG-2, selv om de ikke dur efter 2012.
Jeg har meget svært ved at fatte, hvad der egentlig sker i dette spørgsmål.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af grandoldman den 30-04-2009 21:53
du kan faktisk købe tv som kan modtage både mpeg2 og mpeg4..
Du behøver sikkert ingen ny antenne. fordi du sikkert kan modtage det digitale signal gennem den antenne du har nu.. Måske nogle nye stik i din ledning ind til fjernsynet.

antennen skal kunne modtage fra kanal 21 til 69

nyt kabel skader aldrig med lav dæmpning og så nye stik

gammelt kabel kan have stor indflydelse på signal kvalitet fra dtt signalet
Annonce
Hej KTM Prøv at læse lidt på: http://www.digi-tv.dk/ Det er en officiel side som er oprettet af dem som leverer nationalt digital tv via antenne (DVB-T). Der står en del om standarder mv. Du har ret i at man skal se sig godt for i øjeblikket, for der bliver solgt meget på tilbud, som desværre ikke indeholder en MPEG-4 dekoder. Disse tv eller digital modtager med MPG-2, vil kunne fungere og modtage DR, DR2 og TV2 indtil 2012. Herefter er det slut. En ting du også skal være opmærksom på, er hvis du køber tv eller modtager i Tyskland eller i Sverige, det er om de passer med danske undertekster. Danmark benytter sig af en bedre og mere avanceret tekstning, som bliver udsendt som et seperat signal. Jeg ved ikke lige hvordan det er med undertekster og MPEG-4. Men du vil med en MPEG-4 modtager/tv kunne modtage de 3 danske kanaler (samt nogle flere kanaler efter 1. november) ganske gratis, uden at skulle have et Boxer abbonnement. Mvh Mogens
Så var det den med underteksterne jeg havde hørt om!! Mogens ved du noget om, hvad standarden skal hedde for at underteksterne virker?
Jeg kan nemlig ikke fransk, hvis jeg skulle få lyst til at se en underlig fransk avantgarde film! :)
Det lyder rigtig rart, at jeg kan se de 3 danske kanaler uden medvirkning af boksere. Det er jo 50% flere, end jeg i dag kan se!! Og det er såmend alt rigeligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Jeg ved ikke hvad standarden hedder andet end hvad der står på digi-tv.dk's hjemmeside.

Citat:
"Undertekster
I det digitale antenne tv net vil undertekster blive sendt som "DVB-subtitles". Det betyder, at den enkelte selv kan vælge, om man vil have vist undertekster eller ej. Digitale modtager bokse/IDTV skal derfor kunne håndtere DVB-subtitles for at fungere korrekt."

Hvis du køber en digital modtager eller et tv med DVB-T, herhjemme så spørg i forretningen og få det evt. demonstreret.
På følgende link vil du kunne se en oversigt over registrerede digitalmodtagere:
http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/digitale_modtagere.asp
og her er et link til en liste over Boxer godkendt udstyr, dvs. modtagere som kan bruges sammen med abbonnement til Boxer-tv:
http://www.boxertv.dk/?page=1658

Held og lykke med det.
mvh Mogens
PS: beklager at linksene ikke virker, men af en eller anden uransagelig årsag, så virker editoren ikke som HTML editor men kun som alm. teksteditor
Hvis jeg handler i Føtex eller et tilsvarende helvede, kan jeg nok ikke forvente at den flinke kassedame vil demonstrere vidunderet! :) :)
Mon ikke også jeg vil blive en smule upopulær blandt de øvrige i køen? :)

Men det er godt at vide, hvad man skal være på vagt over for.
Evt. kan deres hovedkontor vel besvare sådanne eksistentielle spørgsmål!!
Jeg tror måske også lidt på, at de ikke orker at sælge apparater, der ikke understøtter undertekster. Sikke dog en masse palaver, de ville få ud af det! :)

Jeg undres også over, hvorledes links undertiden ikke bliver virksomme når man indsætter dem.


Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Hvofor køber du ikke bare en multibox ? http://www.multibox.dk/
Boxen konverterer det frie analoge MPEG2 signal ( som der ikke er taget stilling til hvornår lukkes ned , MPEG4 kører sideløbende) og kører signalet rundt i dit eksiterende gamle antennenet der sikkert fungerer upåklageligt.

Så kan du nøjes med alle dine eksisterende tudsegamle tv,
og nøjes med kun 3 kanaler,
og nøjes med kun en fjernbetjening.

Jeg kan fint NØJES med en sådan løsning, der er jo trods alt andet i livet end passiv tv kiggeri, bla. masser er LDS arbejde.

Og med besparelsen til en masse nye tv, kan der blive råd til endnu flere kvalitets varer på tømmerhandlen. !!

Kun perfekt er "godt nok"

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis