defekt log?

Jeg har hele tiden haft en formodning og at min log (sumlog II fra VDO marine) ikke viste korrekt. Når vi spurgte gutterne i sejlklubben hvor hurtigt de sejlede svarede de altid et par knob hurtigere end os. Ved en god ven lånte jeg en GPS for at måle hastigheden. Jeg kom frem til at loggen viste 1,2 knob for lidt.På bagsiden af loggen fandt jeg så indstillingsskuen, som desværre var skruet helt op. Jeg skiftede loggen ud med en anden som jeg fik med da jeg købte båden. Men desværre den kunne heller ikke skrues højere op.
Hvem ved noget om sådanne noget? Og hvor kan man få repareret den?

henrik1
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har altid haft VDO sumlog. De har altid virket fint, men i min forrige båd havde et tilsvarende problem.
Årsagen viste sig at være giveren. Det lille giver-hjul stak ikke langt nok ud af skrog-gennemføringen. Dette er desværre lettest at kontrollere, når båden er på land.
Løsningen var at slibe/file et par milimeter af toppen af skrog-gennemføringen, således inderdelen med giver-hjulet kunne skrues lidt
længere nedad.

mvh. Stig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til orientering kan jeg oplyse, at jeg selv har testet hvilken betydning det har, om en log "flugter" med bådens yderskrog eller rager blot et par cm uden for.
Testen viste, at der var ca. 1 knobs forskel:
1)Når den flugtede viste den for lidt.
2)Når den var lidt ude viste den næsten korrekt.

Årsag: Når båden sejler dannes der turbulens (hvirvler i vandet) omkring skroget og noget af vandet "følger med".

Nu har vi ikke længere storebæltsfærger, men jeg kan huske, at når man stod og så ned langs skibssiden var der i vandet et bælte på måske knap 1/2 m, hvor vandet tydeligt hvirvlede rundt.
Havde man held til at kaste f.eks. en ispind ned og ramme dette bælte, ville man se, at pinden fulgte med et stykke vej.
Dette er årsagen til, at loggen viser for lidt, når den flugter med skroget.

Jeg vil give den anden svarer medhold: Få loggen lidt længere ud.

Hilsen HJB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis