Krav til energiforbrug i sommerhuse og almindelig byggeri?

Hej.

Er der nogle kloge hoveder der kan svare mig på, hvorfor at kravene til u-værdier og linjetab er strengere ved sommerhuse end almindelig bolig? Så vidt jeg kan forstå er der ikke krav om en energiramme ved sommerhuse, men så længe linjetabskravene og u-værdier er opfyldt, overholdes energirammen vel automatisk?? Eller hvad?

Håber på svar.

Mvh. Chrisitian

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej at linjetabskravene og u-værdier er opfyldt betyder ikke at energirammen overholdes. Hvis du f.eks. bruger el-varme (som jo er typisk ved sommerhuse), og har mange store vinduespartier de 'forkerte' steder (igen typisk sommerhuse) så vil du aldrig komme i nærheden af at overholde energirammen. Den indeholder mange andre ting end u-værdier og linjetab.
Du kan se et konkret eksempel her:

http://www.ebst.dk/br08.dk/energieksempelparcel0/0/90/0/energieksempelparcel0

Jeg mener de 2 væsentligste er de 2 jeg nævnte ovenfor plus opvarmningsform (gulvvarme, radiator eller luftopvarmning). For det ikke skal være løgn så spiller isolering af rør til installationer også ind, men der er jo nok ikke den store forskel. Vinduesplacering betyder altså mere end man lige skulle tro.

Iøvrigt er det faktisk sådan at et parcelhus der bare lige opfylder U-værdi og linietabskravene for parcelhuse vil have uhyggeligt svært ved at overholde energirammen - i hvert fald uden alternative energiløsninger såsom sol- eller jordenergi

Hej

Nybyggeri af sommerhuse kan godkendes og energimærkes hvis U-værdier, linietab, overholder minimumskrav i BR08 blot vinduesarealet ikke overstiger 30% af gulvarealet.
Er der bare en af tingene der ikke opfylder kravene, skal der ernergibehovsberegnes som i et parcelhus.

Nybyggede parcelhuse har nogle minimumskrav til U-værdier og linietab, men der skal udføres en enrgibehovsberegning, og den holder ikke/næppe hvis man kun opfylder minimumskravene som skrevet i et indlæg ovenfor.

Yes.. jeg takker forsvarerne. Nu fes den ind:) Det skulle bruges i forbindelse med eksamensopgave, så jeg håber sku det holder:-D

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis