Efterisolering af skunk..udefra?

Måske et simpelt spørgsmål: Men kan man efterisolere sine skunke udefra?

Vinden piber ind på vores 1. sal i vores murermestervilla fra 1920. 1. salen er ført til kip og alle skråvægge er isoleret, men vi mistænker skunken eller etageadskillelsen. Skunken er max 80 cm høj, og jeg orker ikke at rive den ned, isolere og lave den igen.

Kan man isolere den udefra eller måske bruge noget granulat e.lign ligesom ved hulmurs-isolering? Der ligger (desværre) et decratag, som ikke står for udskiftning på huset!

Rikke

s3it

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rikke.
Medmindre du vil hive taget af, er der ligsom ikke rigtigt nogen måde hvorpå du kan isolerer udefra. Det vil ikke hjælpe at fylde granulat der ind når der er så utæt, det vil bare blæse ud aligevel.
Men du behøver da heller ikke rive hele skunken ned, det er da nok at du lave et hul du kan kravle ind og ud af.

V.h.  Håndværkeren
Hej Rikke.

Man er desværre nødt til at lave hul i skunkvæggen, og derefter isolere den, hvis den ikke er isoleret?

Men er der ikke opsat en vindtæt membran lige under tagpladerne? Hvis ikke, er fremgangsmåden denne:
Opsæt vindpap, bøjet ind i siderne, således at det fastgøres på spærrene, derefter isolering (husk 50 mm fra lægter) og derefter en dampspærre.

Endelig skal du huske, at etageadskillelsen skal isoleres fra taget og ca. 1.2m ind under gulvet, ellers vil der altid være træk i denne.

En anden mulighed kan være, at opsætte en vindtæt plade under udhænget og imellem spærrene, således at den stopper den indtrængende luft, denne plade skal så fuges hele vejen rundt.

Hilsen

K-E.
Isolatør

rask
Skrevet af MTI den 25-04-2009 18:20

En anden mulighed kan være, at opsætte en vindtæt plade under udhænget og imellem spærrene, således at den stopper den indtrængende luft, denne plade skal så fuges hele vejen rundt.

Hilsen

K-E.
Isolatør


En meget interessant tanke.
Jeg døjer også med træk i etageadskillelsen, når det blæser kraftigt.
Pga den megen snak om, at der skal være ventilation ind over isolationen, har jeg netop ikke turdet fuge udhængsbrædderne, fjer og not, selv om jeg stiller mig noget tvivlende over for, at taget skulle rådne væk, hvis luftstrømmen bliver mindsket. Jeg tror ikke på, at man helt kan stoppe vindens indtrængen i taget.
Når man har "løstliggende" betontagsten eller alm. tegl uden understrygning eller anden tætning, har jeg svært ved at forestille mig, at der skulle kunne komme en fugtophobning under taget.
Har du langtidserfaring med at fuge udhænget?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm.

Her i mit eget hus er alle "vindpladerne" fuget, og vi har ingen træk, selv efter 30 år.
Og med hensyn til luft imellem tag og isolering, kan jeg da kun give dig ret. Men hvis der er løstliggende tegl, uden understrygning, så bør man have en "vindstopper" ud imod taget.
Men etageadskillelsen skal være fyldt helt op ca. 1.2 meter ind i huset, ellers vil der opstå turbulens, med koldt gulv til følge.

Hilsen

K-E.
Isolatør

rask
Det med at montere en vindstopper er jo ikke bare lige, når isolering og tag for længst er monteret!
Men meget spændende tanke at pusle med.
Heldigvis har jeg træpillefyr, så økonomisk er det til at tumle, men der er et komfortproblem, når det blæser helt vildt og koldt.
Etageadskillelsen er fyldt 100% op, heldigvis. Det var nu mere aht til støjisolering, men åbenbart også godt aht træk.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
MTI og ktm - som jeg læser jeres indbyrdes snak tror jeg i misforstår hinanden. MTI - du taler om at der er opsat vindbrædder som er fuget hele vejen rundt. Ktm - du lader til at referere til underbeklædningen :-) Vindbrædder - monteret mellem hvert spærfag ovenpå ex. facademuren, er almindeligvis brugt i alt nyere byggeri. Deres funktion er at undgå vindtræk i kanten af isoleringen. Det er dog ikke ensbetydende med at der må lukkes for ventilationen i tagrummet. Det er under ingen omstændigheder hensigtsmæssigt at gøre. De er altid nemmest at eftermontere ved at skubbe den nederste række tagplader op/pille nederste rækker tagsten af el.lign. alt efter tagtype.

Til Rikke S - i jeres tilfælde er det som allerede nævnt et problem at komme ind udefra i og med der er oplagt ståltagplader. Jeg formoder at problemet i jeres hus er, at det kan blæse ind i etageadskillesen. Dette kan både mærkes ved at isoleringen nedkøles (det blæser ind i kanten), men også ved at vinden kan blæse henover isoleringen i etageadskillesen, og nedkøle gulv osv. på jeres førstesal. Hvis der slet ikke er isoleret i indskuddet, er det også naturligt at der kan forekomme træk.

Skunken alene kan også være et problem alt efter hvorledes den eksisterende isolering er udført. Alt efter tilgængelighed vil jeg også anbefale en efterisolering baseret på at skaffe sig adgang via en skunklem, som (hvis ikke disse findes i forvejen) er en fordel at have i begge sider af huset for fremtidig inspektion af bl.a. tag og tømmer.

Hvornår er huset fra?

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det kan da godt være at vi taler forbi hinanden! :)
Oven på murene, imellem spærene, har jeg meget omhyggelig muret helt op, og fuget tæt mod spærene med mørtel, til undertaget, som er en metervare, Tyfon eller noget i den henretning.
Det er udhængsbrædderne jeg tænker på at man kunne fuge helt tæt til muren, så man fik bremset vinden endnu mere, men der vil jo selvfølgelig kunne komme vind ind under bølgerne på tagstenene.
Jeg er lidt forundret over, at jeg i det hele taget har dette træk i etageadskildelsen, idet jeg var meget opmærksom på dette problem, da jeg restaurerede huset. Faktisk er mellemmuringen ført op over dækkets højde, så der ikke er direkte adgang for vinden, men luftovertrykket er der jo stadig.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis