Styring eller ikke styring på gulvvarme?

Vi skal have lavet nyt gulv i hele huset og dermed også gulvvarme. Vores VVS´er siger, at vi selv må beslutte om der skal være styring på gulvvarmen i de forskellige rum, eller om vi vil helt udelade det. Han har ikke selv styring og siger, at det fungerer fint uden. Styringen gør det dyrere plus der var nogle ulemper ved det, når rummene blev varmet op af solen. Volapyk for mig. Hvad siger I? Huset skal opvarmes med jordvarme.

Endvidere foreslår han, at vi sætter et par radiatorer op. Det var nu ikke med i vores planer. Umiddelbart ser jeg ikke en fordel i at sætte et par radiatorer op.

Hilsen Henriette

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige at par flygtige tanker fra min side af ;)
vedr radiator: Mon ikke det er fordi han mener at huset ikke er ordenligt isoleret, og gulvvarmen ikke vil være tilstrækkelig.
Vedr. styring kan man få udmærket systemer der tager højde for solvarme og ved manuel styring vil gulvvarmen blive ved med at varme selv om det bliver varmt i rummet pga solvarme og derfor vil jordvarme anlægget få en lavere COP.
Men 15-20.000 for styring + montering, skal der selvfølgelig spares en del strøm til jordvarmeanlægget, før det betaler sig hjem igen.
Jeg skal igang med at bygge nyt 1plans 170m2 hus med jordvarme, så jeg er interesseret i hvad de prof. de mener, samt brugere af styring og dem uden.
mvh
Johnia

mvh johnia

Huset bliver isoleret efter gældende bestemmelser. Jeg ser bare ikke selv nogen fiks idé i at opsætte radiatorer i et hus, der skal have gulvvarme og som er opvarmet med jordvarme. Vil helst slippe for dem.

Hilsen Henriette

 

Jeg har haft gulvvarme i 25 år fra gasfyr. Noget er i betongulve andet under trægulve, og jeg har temotater på alle rum. De virker godt, desuden bruger jeg en brændeovn i stuen, så når den kører slukkes der automatisk for gulvarmen.

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
Radiatorer kan være en god ting under store vinduer i f. eks. stuen, i perioder med vind og frost kan afkølingen af ruden blive så kraftig, at man oplever kuldenedfald fra vinduerne.

Mvh. Asp

Hvis du er ved at bygge nyt, skal du ikke spare de 5-10.000 som en elsyring koster, det ville være for dumt, det er så få penge i det samlede regnskab, og den vil helt sikkert tjæne sig hjem i forhold til hvis du ikke havde termostater på i hvert rum.

Tjæk også lige din byggetilladelse / teknisk forvaltning, der kan nemlig højst sansynligt være et krav om at du skal have termostater på i hvert rum.

Mht. radiatorer behøver du ikke være bekymret, med nutidens lavenergiruder vil du ikke få problemer med kuldenedfald, desuden skal du have nogle kæmpe radiatorer hvis du skal få bare lidt ud af den lave temperatur fra din jordvarme

Venlig hilsen

Klaus

Annonce
Tak for jeres svar.

Det er ikke nybyggeri, men et renoveringsprojekt. Pt. står vi dog kun med 4 ydervægge. Alt er væltet og gravet ud. Så alt bliver som nyt. Huset bliver isoleret efter gældende bestemmelser, og der kommer nye vinduer og døre i huset.

Jeg tror vi tager styringen med, som du anbefaler, Klaus. Og VVS´erens idé med radiatorer er droppet.

Hilsen Henriette

 

en MEGET vigtig ting er også at hvis du har planer om at lægge trægulv, så SKAL temperaturen kunne styres i gulvet, der er det ikke nok, der feks bare sidder en returventil og styre fremløbet, for med gulvvarme og trægulv, så må overflade temperaturen ikke overstige 27 grader på dit trægulv, for så vil det tørre langt hurtigere, og det vil begynde at sprække og arbejde mere end normalt.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Daugaard24: Vi skal have trægulv, så ja det er da absolut vigtigt at tage højde for. VVS´eren selv regulerer temperaturen ved at lukke op og ned der hvor slangerne er tilsluttet. Men på den måde mener jeg bare ikke, at man som sådan kan styre temperaturen. Man kender ikke temperaturen.

 

nej og det skal man jo vide, ellers kan du jo ikke vide hvor varmt dit gulv er. Vi skal nemlig selv igang med at isolere krydekælder og laver gulvvarme, og det skal styres med et shuntsystem, fordi vi skal have trægulv på.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Man bør ikke spare den del væk, da det både giver en økonomisk besparelse og optimal funktionalitet fremfor at storme rundt og regulere på thermostaterne, hvilket ikke er fysisk muligt eller realistisk.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis