Elektronik og diagram til total udskift

Hej igen

Efter lidt af en chokstart her på LDS, hvor jeg fik meget proff. hjælp på få minutter så tager jeg nu fat i min 2. problem på snekken.

Når jeg kigger i dørken, motorrummet i klædeskabe m.v. sidder der utallige fuglereder, og løse kabler som ikke fører nogen steder hen. Jeg er ved at montere kablet fra toplanternen og mangler kabinelys både for og agter.

Jeg tænker at det vil være rigtig fedt at skifte hele elsystemet i skivet, så jeg ved hvad der ligger i den...

Men da jeg ikke er elektriker eller har prøvet noget sådan før, tænker jeg på om der er nogle af jer der har erfaringer.

Jeg mangler en grovskitse af hvad der skal være af kabler, sikringer m.v. Fra Batteri til Motor, kontrolpanel, motorstart, lanterner, belysning, radio, m.v.

God weekend!

Øjvind


 Glad bådejer...

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg står selv med en fuglerede i min nye båd. Der er ikke andet at gøre, end at skrive ned hvad der er ombord, og så prøve at identificere de forskellige ledninger. Du må så finde ud af, hvad du ønsker at ha' af strømforbrugende ting, og få lavet et panel hvor det hele samles, og få etableret sikringer for det hele, husk ikke alle lamper på samme sikring evt. separat sikring for hver lanterne. 2 lyskilder for instumentbelysning med hver sin sikring, og husk det samme med belysning i motorrum, altså dobbeltsikring af meget nødv. ting. Der findes bøger med beskrivelse af den slags ting, min hedder bådens elektriske system. Brug antikorrossionsspray på samlinger. og brug ikke samlere af jern eller lign.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Jeg startede med at anskaffe mig den lille håndbog:"El om bord" - som blandt mange andred hint beskriver noget om strømtab og ledningstykkelse. (og måtte så konstatere, at de 220v ledninger som jeg havde købt billigt var alt for tynde).

Derefter købte jeg mig en fordelerskinne til jord + en krymptang + 4 blokke a 6 sikringer til fladsikringer (i Biltema) + en hoveafbryder + et antal samlere/kabelsko/øjer med krympflex/silicone(husk til de rigtige ledningsstørrelser) + lidt ledning i forskellige farver i ø2,5 og ø4(alt sammen i Biltema).

Bidetangen havde jeg. Og gik derefter til værks, således at jeg klippede de gamle ledninger enten der hvor fordelingen var, eller så praktisk tæt på forbrugsstedet, og forlængede (mange gamle rustne - tærede ledninger er som nye 5 cm. længere inde).

I så tykke ledninger som muligt har jeg derefter forbundet forbrugsbatteriet med hovedafbryder - til fordelings/sikringsbokse (efter et princip om, at der til boksen kommer 1 forsyning - gennem den ene sikring på eks. 10/25 amp, en forgrening ud til de 5 forbrugs-steder - sikret med eks. 5 amp. - og herefter til kontaktpanel eller til den gamle ledning. 

Man kan købe sig fattig i kontaktpaneler - jeg valgte at genbruge det gamle - krydret med lidt diode kontrollamper for lænsepumpe+lanterneføring(makering af motorlanterne/ankerlanterne). Lænsepumpe og ferskvand har jeg styret med et par relæer (både fordi jeg havde dem, og for at gøre ledningstrækket "lidt smatere" (jeg ville styre lænsepumpen både med en flydekontakt, samt fra kontrolpanelet)).

Jeg ved godt, at forklaringen er lidt kortfattet, hvis der er noget yderligere som du gerne vil have uddybet, så kontakt mig - båden ligger i Holbæk, og jeg bor selv i Roskilde - men husk, at hver skrueterminal giver dig et problem inden for 1½ år, så de leninger du samler på den måde, skal ligge frit fremme, og nye terminaler inden for rækkevidde, så du kan udskifte dem i "hylende storm midt om natten" - med andre ord - væk med dem. Det samme gælder for de samlemuffer, hvor du bruger en af dem som ikke kan varmes omkring ledningen, den samling går fra hinanden inden for ½ år - og endelig - hvis du kan rokke en samling inden du varmer, så klemmer du den en ekstra gang med det inderste af kæberne med en "papegøje-tang/vandpumpetang".

Gerhard


There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Halløj skipper og en hel flaske rom...

Meget flotte anbefalinger - tusind tak...

Jeg køber litteratur og går så i gang...

Synes det er rart at vide hvad der er om bord og har det skidt med at der hænger en løs ledning, der ikke fører nogle steder hen... Løse kabelsko, noget der er tapet sammen, noget med samlemuffer, noget er loddet osv.. Sikke noget rod.

Idealet for mig er, at det hele bliver nyt og at der ikke er noget løst, som ikke har nogen funktion... Men man klipper jo ikke bare en ledning væk vel. Jeg har ofte sårn en lidt hurtig tilgang til tingene og får måske klippet lidt for "maskulint", og så er der pludseligt ikke noget som helst der virker... Lidt som at rode med systemer på computeren, jeg får altid lavet så meget rod, at jeg alligevel skal have proff hjælp. Denne gang skal der være styr på tingene.

Jeg vender tilbage efter step 1, som handler om at hente ordentligt litteratur og få lavet et diagram...

Skifter...


 Glad bådejer...

Skrevet af Øjvind den 18-04-2009 11:14

Jeg køber litteratur og går så i gang...

Jeg vil foreslå at du også køber et multimeter, f.eks. dette eller nogle af disse (fås også hos f.eks. Brinck Elektronik). Det kan bruges til at måle elektrisk spænding, elektrisk strøm og elektrisk modstand. Det kan også bruges til at måle om der er elektrisk forbindelse. Det er et virkeligt uundværligt værktøj når man gerne vil arbejde med det elektriske system i båden.

WS

PS! Personligt er jeg glad for Velleman. F.eks. DVM850BL som er meget robust eller DVM830 som også er fint. Man kan købe multimetre alle vegne, og de er sikkert også fine. Det vigtigste er jo at de kan måle det de skal :)
Annonce
En almindelig prøvelampe, med krokodillenæb på ledningen, og en spids i lampeenden, skulle kunne klare det meste. Det er tit praktisk, at kunne sætte den ene ende fast et sted. Ledningen på sådan en kan let forlænges, så den kan nå rundt i båden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Den vigtigste erfaring jeg har gjort mig med multimetre, er, at der skal være decimal i området omkring 12v, samt en tone, hvis modstanden er lav - så kan man altid høre, om der er forbindelse. Ellers har jeg faktisk haft mere gavn af en diodebaseret tester.
Du skal ikke være bange for at give en kraftig studsning i kablerne. Hvis ikke du tydeligt har overblikket, så er fejlsøgningen den nat du ligger uden lys alligevel umulig, så bare klip løs. Eneste undtagelse er, hvis du har skjult kabelføring, hvor du er helt sikker på, hvad der er hvad, og du ikke gider trækket nyt.
Om man lodder(og sikrer med krympflex) - eller bruger kabelsamlere er nok en smagssag. min pointe er, at når man har samlet to ledninger, må der ikke kunne komme vand derind.
Min pointe er ligeledes, at der skal være en sikring frem til hvert forbrugssted, så en korsslutning på en lanterne, kun slukker den ene, og ikke hele lyset på båden. Endvidere er hver gang du tilføjer "en smart ting" (kontakt-A/B switch-relæ) en yderligere fejlkilde, og jo mere "smart" du gemmer det - jo kvadratisk større er dit problem, når du skal finde fejlen. (Så KIS er godt her - potens godt i ægtesengen)
(Lige en oversættelse til dem som ikke fatter min humor: KIS = keep it simple - kvadratisk = 2 i anden potens)
Gerhard


There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Skrevet af lynæs den 18-04-2009 13:04
En almindelig prøvelampe, med krokodillenæb på ledningen, og en spids i lampeenden, skulle kunne klare det meste. Det er tit praktisk, at kunne sætte den ene ende fast et sted. Ledningen på sådan en kan let forlænges, så den kan nå rundt i båden.

En prøvelampe er et fint redskab, men det er (emm) bøvlet i brug og kan ikke erstatte et multimeter.

Med multimeteret kan jeg nemt få en ide om ladetilstanden på batterierne, jeg kan nemt måle modstanden på en trukket ledning og det kan give mig en ide om spændingsfaldet over den, jeg kan nemt og præcist finde ud af hvor meget strøm jeg sparer ved at installere LED i stedet for glødepærer, jeg kan måle spændingen på forbrugsstedet og så videre - det er umanerligt meget mere praktisk med et multimeter. Og så kan jeg godt lide at gennemgangsmåleren giver lyd i stedet for lys. Det har jeg haft glæde af i forbindelse med en periodisk kortslutning, hvor det var nemmere at høre at der af og til var forbindelse end at se det.

Men det er en smagssag, og skal man bare finde ud af om der rent faktisk løber strøm i en ledning, kan en prøvelampe da være udmærket.

WS
Når spøgeren fastslår han ikke er elektriker og er uerfaren i den slags, er der jo ikke nogen grund til at komplicere tingene, jeg har aldrig brugt andet end prøvelampe i båden, selv om jeg da har flere multimetre. Han vil udskifte det hele og vil, når han har kikket lidt i bogen kunne finde ud af at anvende de anbefalede dimensioner, og er han så omhyggelig med alle samlinger, så skulle han slippe for problemer i den nærmeste fremtid. Skulle han så udvikle en trang til at vide mere, ja så kan han jo overveje et multimeter.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs den 18-04-2009 13:47
Han vil udskifte det hele og vil, når han har kikket lidt i bogen kunne finde ud af at anvende de anbefalede dimensioner, og er han så omhyggelig med alle samlinger, så skulle han slippe for problemer i den nærmeste fremtid. Skulle han så udvikle en trang til at vide mere, ja så kan han jo overveje et multimeter.

Efter min mening er det idiotisk ikke at bruge et multimeter når man arbejder med elektricitet, for man slipper for en masse gæt og bøvl.

Men det er min mening - hvis du har et godt fif til, med en prøvelampe, at bedømme ladetilstanden på batteriet eller at finde ud af hvor megen strøm din køleboks rent faktisk bruger i drift, om dit landstrømslader fungerer som forventet, hvilken ledning der er plus og hvilken der er minus eller hvad ved jeg, jamen så skal du da bare komme på banen. Hold dig endeligt ikke tilbage.

Når jeg læser om elektricitet synes jeg det er nyttigt at kunne måle de ting jeg læser om, for det giver mig en bedre forståelse for tingene. Og når et multimeter kan erhverves for lige omkring kr. 100,- er det lidt svært at indse hvorfor man skulle lade være.

WS
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis