Gelcoat


Jeg har netop erhvervet en dejlig L29 sejlbåd.
Det eneste problem er at den tidligere ejer har repareret en masse små revner med en forkert gelcoat farve.
Jeg sørger en adresse hvor man kan få speciel blandet farven.
Er der nogen der ved fordan man nemmest for den forkert gelcoat farve af?

henrik1
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Desværre kender jeg ikke lige nogen der kan blande den rette farve. Men du skal være opmærkson på at gelcoaten sikkert er falmet gennem tiderne, og det betyder at din båd har forskellige nuancer afhængig af hvor meget båden er falmet de enkelte steder. Specielt hvis det er en mørk farve vil der være store forskelle i falmningen. Falmningen kan man sikkert ikke forhindre men må leve med den. Så derfor kan det også blive problematisk at få indfarvet en gelcoat. Problemet kender du sikkert også fra bilen, den falmer jo også forskelligt, forskellige steder.
Kan du ikke leve med disse mindre revner/ridser har en lidt anden farve skal du sikkert overveje om det er tid for en omlakering af båden... Det er et større arbejde men bestemt en mulighed, metoden er beskrevet i et andet indlæg. Prøv f.eks at søge efter hempel, så tror jeg at der kommer en brugbar male anvisning.

Venligst Njord og velkommen på havet smile

MVH Njord
Jeg har tidligere repareret gelcoat på en mere end 20 år gl. båd. Godt nok var farven hvid, men hvid er ikke blot hvid. Der er forskellige nuancer.
Hos den lokale bådudstyrsforretning (Masnedø marinecenter) lånte jeg et farvekort med farver over forskellige gelcoatfillere og fandt én, hvor farveforskellen var meget vanskelig at se Den blev bestilt hjem og efter rep. med polering skulle man tæt på for at fornemme nogen forskel
Jeg fræsede de gamle revner op og fyldte ny gelcoat i, vandsleb med finere og finere korn. Sluttelig polerede jeg med boatrubbing (el. slipol) og efterpolerede med alm. voks. Pas på ikke at slibe den gamle gelcoat ved siden af selve reparationsstedet væk. Det bliver svært at lægge ny gelcoat på over en flade - jeg har prøvet.Held og lykke.
Hilsen HJB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også