Sprække mellem væg og spær

Hej
Er der nogen der der kan fortælle hvad der skal i spræken mellem væg og spær?
Det er en gipsplade væg.
Er det sandspartel eller akrylfuge eller måske noget helt tredje..

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal være akryl da det kan arbejde lidt sammen med træet og det kan overmales.

Sandfuge vil revne med det samme.

M.V.H.

Georg Gearløs

Ja, en acrylfuge skal der til.
Men læg den først efter du har monteteret filten og 1. gang maling hvis det skal på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg siger tak for hjælpen, så vil jeg bare klø på med at spartle samlinger.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Acryl er noget skrammel hvis du spørger mig. Desforuden holder en acryl oftest kun hvis den er firkantet. Også derfor at man skal bruge en firkantet bagstop til acryl-fuger. Så hvis sprækken er 8 mm bred skal den være 8 mm dyb osv.

Selv foretrækker jeg den Stark forhandler.....hmmm kan ikke lige huske producentnavn. Men fugen hedder LM 15 - hos XL-byg hedder den vistnok byggefuge. Det er en malbar fuge der kan optage bevægelser på optil 25%

Acryl er dog fint hvis man er sikker på at taget ikke giver sig lidt hist og her i blæsvejr o.lign.

Hej

Dana Lim anbefaler at man bruger  MS- fugemasse i stedet for acrylfuge, da den er meget mere fleksibel, og det er forøvrigt den samme type som de fleste bruger ved vinduer og døre.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej. Bare lige et tillægsspørgsmål. Jeg syntes at have set i TV2s program "klamphuggerne", at den meget lidt kritiske bygningssagkyndige ;o) sagde, at en fuge mellem væg og spær skal være en særlig brandhæmmede fuge? er en akrylfuge brandhæmmende nok??
Tror ikke på alt du ser i fjernsynet...;)

Han påstod også andre ting som ikke passer, og så også gennem fingre med underlige løsninger som undertag der blev monteret indefra, fordi det var jo "hans" håndværker der lavede dette "klamp"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også