Er der nogen, der kender denne spidsgatter?

Jeg har fået en gammel spidsgatter.
Den har tidligere båret navnet MARIE og har stået et ukendt antal år på Frem's eller KAS's bådeplads i Svanemøllen. Efter DFÆL's bådregister at dømme skulle det være en 26m2 M.S.J.Hansen-konsruktion med nummer 142.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvor den er bygget,hvem der tidligere har ejet den eller lignende?
Den ligner ikke en almindelig Hansen båd, men er muligvis bygget om, bl. a. cockpittet er større end normalt.
Findes der en fortegnelse over alle de både der er bygget efter "Hansen-tegninger"? Og findes der et sted, hvor man kan finde tegningerne til de enkelte både?

------------------

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Tommi Tromborg (den 10-02-2002).]
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Desværre kender jeg ikke lige båden ....

Men med et billede ville det være langt lettere... Vores gode ven og bruger ThomasB har lavet et link system hvr du kan linke et billede eller flere til dit indlæg og det kan give bedre mulighed for genfindelse af din båd.

Er der nogle "FÆLE" folk der kan hjælpe dig ??
Snak med nogle af de gamle folk der kommer på pladsen måske er de ern eller anden der kan en del af historien eller lav en billed mappe og hæng den op i flere klubhuse, måske er du heldig...

Venligst og godt held Njord

MVH Njord
Det er lidt af et problem for mig at få et billede med.
Men det jeg forsøgte var da også at få fat i nogen der havde sey båden på bådpladsen og som evt. kendte noget til den.
Jeg har forsøgt et par kontakter til DFÆL men de har endnu ikke givet resultat
Hej
Du bør kontakte KAS nuværende formand, Henrik Effersøe. Han ved simpelthen ALT der er værd at vide om de gamle spidsgattere.
Du kan bl.a. finde hans mail på KAS hjemmeside.
Venlig hilsen
Simon Hansen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Efter dine oplysninger med at det skulle være en 26kvm HSJ Hansen og at den har heddet Marie engang, vil jeg gætte på at den har tilhørt:

Niels Henrik Houmand
Kildevænget 40
8660 Skanderborg
TLF 86524944

Om disse oplysninger holder vand ved jeg ikke men de er fundet i en bog der hedder "bogen om METERBÅDENDE" oge er skrevet af Bent Aare og Jan Ebert. Bag i bogen fandt jeg en DFÆL fartøjsfortegnelse fra 1984. Båden er 7,00 m lang og 2,20 m bred er bygget i lærk på eg og er bygget i 1958, og har ikke noget sejl nummer.

I en anden bog: "bogen om SPIDSGATTEREN" kan du finde lidt mere om spidsgattere generelt og MSJ Hansen's konstruktioner.

Så en tur på biblioteket og se om de har bogen, ellers kan vi sikkert finde ud afet eller andet med et sæt kopier.

Venligst Njord


MVH Njord
Mange tak Njord, det var lige det, der skulle til for "at få hul på bylden"
Jeg er nu nået tilbage til, at båden indtil 1978 lå i Kongebro Havn ved Middelfart, og at den dengang ikke hed MARIE, hvad den så hed ved jeg ikke, men det er sikkert, at fra 1978 til 1984 hed den CALYPSO og lå i i Nappedam.
Jeg har også fået at vide, at den er blevet bygget i 1958 på grundlag af nogle M.S.J.Hansen tegninger. Det er imidlertid kun skroget, der er bygget efter disse tegninger, alt, hvad der er over vandlinien, ligner mere en Berg-spidsgatter med et forstørret cockpit.
i 1977 fik den ny motor, nemlig en 8hk Yanmar diesel, og i 1976 fik den ny rig muligvis med en kortere mast end oprindeligt.
Hvis der er nogen af disse oplysniger, der ringer hos nogen, hører jeg meget gerne fra jer.
Jeg søger efter hvem, der ejede båden, mens den lå i Kongebro Havn indtil januar 1978, og hvem der byggede båden sandsynligvis i Odense i 1958.

Tommi Tromborg
Annonce
En lille tilføjelse.
Båden har det særlige kendetegn udover det store cockpit, at det øverste bord stod i lakeret mahogny, mens resten af bådsiden var hvidmalet.

Tommi Tromborg

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Tommi Tromborg (den 03-03-2002).]
Det bliver nu sjovt at høre om din båds historie... For vi får vel resultatet her på lav det selv ????

Har du nogle billede du kan sætte ind vil det jo være meget meget fint, ThomasB har lavet et fint system der gør det muligt at linke et par billed sider til et indlæg.

vENLIGST nJORD


MVH Njord
Den ThomasB du skriver om, hvordan får jeg fat i ham?
Jeg har fået et par billeder af båden, som den så ud i 1983 med rig og sejl. Dem er jeg ved at få scannet, så jeg kan sende dem ud. Jeg mangler bare forklaringen på, hvordan man gør.
Jeg skal nok komme med hele bådens historie, når den er klar.

------------------
Hej

Jeg har været inde under søg funktionen med søge ordet billeder og søgt efter brugernavnet ThomasB. det gav tre sider.
Jeg har så kopieret lidt fra den ene af disseHej alle i billede elskere ... shocked)
Nu har jeg lavet et lille system til jer, så i kan vise jeres billeder i et, eller flere indlæg.

Gør følgende:

1. Gå ind på http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/upload.php3

2. Vælg et billede, fra din computer.

3. Tryk på upload.

4. Kopier den "fede" tekst ind i dit indlæg her på lav-det-selv.dk.

Så enkelt er det.

Med venlig hilsen
ThomasB

Tja det ser jo let ud men jeg har ikke selv prøvet endnu, du skal dog være opmærksom på at max størrelsen er på 100kB tror jeg nok..

wink smile Njord wink smile


MVH Njord
Nu prøver vi og ser hvad der sker.
Her er først et billede, der viser båden i 1983, efter den var blevet omdøbt til MARIE og kom til Egå havn http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/SKIB05.jpg
Det næste billede her viser (næsten), hvordan båden så ud i 1978, da den lå i Kongebro Lystbådehavn ved Middelfart.
Jeg er dog ikke sikker på, at den dengang var rød under vandlinien.
Da den lå i Kongebro hed den muligvis CALYPSO http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/SKIB06.jpg
Jeg håber, at der er nogen fra Middelfart, der læser dette.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis