Fuge mellem brædder på gammelt trægulv?

Hej Lav Det Selv,

Jeg har søgt lidt frem og tilbage for at finde en løsning på mit "problem"

Jeg har en gammel lejlighed, hvor jeg gerne vil semi restaurere gulvet. Imellem gulvbrædderne er der mellemrum på alt fra 0-1 cm, men gulvet er rigtigt flot og jeg kunne enormt godt tænke mig at beholde det.

Hvordan får jeg bedst muligt fuget mellemrummene? Materiale valg?

/Anders

p.s. jeg har vedlagt et par billeder!
50 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Det er faktisk et rigtig flot gulv:D Hvor har du det fra?

Men ellers så kunne du også bruge gulv-gummi. Det skal bare trykkes hårdt ned mellem bræderne. Det passer til næsten alle størelser og så holder det til at man slider føderne hen langs gulvet.

IT & Auto

Chef C1.

Maskinmester/Manager

Olsen - Din Service
Krudtmand, har du erfaring med at fuge et såadan gulv?
Jeg har et lignende gulv, hvor fugerne varierer meget i bredden og har spekuleret i et par år på om man burde fræse mellemrummene op først.
Det er dog et ikke ubetydeligt arbejde, og vil volde noget besvær ude ved væggene, som jeg ikke kan overskue, hvordan man skal løse lidt snildt.

Med venlig hilsen
ktm

 

det med gummifuge er en meget besværlig måde at lave det på
fræs fugerne op til samme brede hele vejen og 3-4 mm dybde, kan gøres med en lille overfræser med styrrerulle
herefter fuger du med en gulvfugemasse , efter hærdning sliber du hele gulvet på normal vis og behandler det på den måde du gerne vil

denne metode er den bedste og nemmeste , og alt efter hvilken farve du vælger kan du få et rigtigt flot skibsplankegulv , der også holder

MVH

gulvmontøren
Hej igen.

Som bredker siger så er det faktisk også en rigtig nem og god metode.

Men det jeg snakkede om var nu mere bare således at du får en par meter gummi og klipper det til således det passer og så trykker du det bare ned.

Resultate bliver skam også flot. Men ja, tag en omgang fue. :D

M.V.H.
Krudtmanden I/S Erhvereservice

Chef C1.

Maskinmester/Manager

Olsen - Din Service
Tak for de mange hurtige svar!
Der er nu indkøbt en god fugemasse i nærmeste Silvan, for at gøre det nemmest muligt har jeg sat kæresten i gang med at pille de gamle fugerester op mellem brædderne ;) Så tror jeg at vi kan undgå at fræse fugerne, da jeg ikke er særlig velbevandret indenfor powertools (!)
Vi fik at vide at fugemassen snildt kunne hæfte hvis det blot kunne få ordentligt fat i "kanterne". Slagplanen indeholder ligeledes "afskærmning" med tape, så fugerne bliver pæne og lige.
Yderligere råd er selvfølgelig stadig meget velkomne :)

/Anders
Annonce
nu må gulvet ikke lige være vasket , da fugten i træet så vil gøre at fugen ikke vil side fast
får du fuge ud på gulvet hvor det ikke skal være , så lad være at røre ved det før det er helt tørt , så er det nemt at slibe væk
Hej igen!

Det er fantastisk at se den mængde feedback I giver :))

Nu har jeg et supplerende spørgsmål.

Mit gulv knirker enkelte steder (og ligeledes er en lille bitte smule "blødt" enkelte steder), vil dette kunne skabe problemer for fugerne?


/Anders

det vil ikke have indflydelse på fugerne , kun at det er iriterende at høre på
Hej Igen,

Jeg kan se at mine mellemrum mellem brædderne er relativt dybe - 1 1/2cm ca. Det her bostik produkt jeg bruger koster en formue, er der fornuft i at fuge med en billigere type først, og så bagefter fuge ovenpå med bostik produktet? Hvordan vil det påvirke finish?

På forhånd tak!
Så er det bedre at bruge et fugestop, det gør også din fuge mere flexibel.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også