fjernelse af kalk og plastmaling

på mit ny indkøbte hus fra 1902. har opringligt været kalket. på et tidspunkt er der så en klaphat der har malet overfladen med en plastmaling. og det er jo ikke raket videskam og vide at en plastmaling ikke holde skide godt fast på en kalket overflade. med afskalinger tilfølge.

det drejer sig om alle ydervæggene.
selve pudsen sidder fint fast.
så skal ha fjernet plastmalingen og resten af kalken. så jeg kan få en pæn glat overflade. som tilsidst kan males med en murmaling.

hvordan fjerner jeg nemmeste det? vil jo gerne køre det selv.
kunne forstille mig det meste af plastmalingen ville forsvinde med en højtryks spuling. men hvad med kalken ? er en sandblæsning den eneste udvej? og kan det gøres selv.

 do it youselv

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej lidelsesfælle.

Jeg bor i et gammelt landsbyhus (1872 eller deromkring) som oprindeligt har været kalket som dit. Herefter har det blevet malet med emulsionsmaling (en slags plastmaling) og Gud hjælpe mig kalk igen.

Få steder er der malet på afskalninger, så malingen hæfter på stenene.
Her må den fjernes mekanisk eller med malingfjerner.

Flere steder er der repareret puds med stærk cementmørtel - igen en fadæse, idet huset er opført med gammeldags fed kalkmørtel. Cementen var ikke kommet til landet endnu.

Jeg har højtryksrenset facaden og banket den næsten koksgrå mørtel ud og skal i gang med at reparere fuger. Sandblæsning på de gamle håndstrøgne sten frarådes idet den vil skade overfladen. Højtryksrensningen må ikke være for hård.

Ifølge bogen: Landhuset bør der fuges med kalkmørtel igen evt. blandet af sand og jurakalk.

Sidenhen vil jeg kalke på gammeldaws (opskriften findes i Landhuset).

Som jeg plejer at sige: det, der kun er godt nok til den lokale kirke, vil vel være fint til den gamle graverbolig.

Huset er med massive mure uden hulmur, derfor uden isolering i væggene og derfor også uden dampspærre. For at murene skal kunne komme af med fugten, skal murene være så diffusionsåbne som muligt, derfor vil det kun være kalk der duer.
God fornøjelse, baadsen

Jeg har kalket mine huse i 23 år og kan varmt anbefale det.

Kalk er billigt, smukt, diffusionsåbent og nemt og hurtigt at arbejde med.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er helt enig. Jeg tror, at de klaphatte, der plastmaler gamle huse, gør det, fordi de får dårlig rådgivning af middelmådige farvehandlere.
Flere menighedsråd har fået på hattepulden af kirkeministeriet og deres rådgivere på Nationalmuseet for at bruge plastmaling på og i gamle kirker. Derfor min epistel om graverboligen.
Min husbevaringsbibel hedder: Landhuset, Curt v. Jessen, Niels Holger Larsen, Mette Pihler, Ulrik Schirnig.
Gyldendal 1975 (Udsolgt fra forlaget. Jeg fandt min i genbrug. Biblioteket har den sikkert).
Een gang kalk, altid kalk.
baadsen
hej tak for svarerne.
huset er pudset med cement. vil i så stadig mene den skal kalkes? det er dog en fuld muret uden hulrum. men har har indvendige vægge med isolering og dampspærre.
hvordan fjernes kalken ? vil jo helst ha en frisk mur og starte på. så resultatet bliver i orden

 do it youselv

Det er ikke til at se om dit hus er pudset med cementmørtel eller kalkmørtel, tal med en dygtig murer.
Iøvrigt binder kalk ikke særligt godt på cementmørtel. Hvis kalklaget er tykt, kan det være svært at få det hele af; men det er nødvendigt, hvis du vil anvende moderne vægmaling. Resultatet bliver måske ikke engang godt.
Jeg ville som jeg skriver ovenfor holde mig til kalken.
baadsen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
er næsten 100% sikker på det er cement. det er ikke så gamle som huset.
en kaklening kunne også være en mulighed. er det til og lave selv? og kan det fåes i forskellige farver. ønsker ikke og ha det hvidt længere men gråt.

 do it youselv

Her må du have fat i en farvehandler ef de bedre for at få kalkægte pulverfarve. Prøv hos Flügger.
Du må nok belave dig på at blande hele dynen på een gang for ikke at få skarpe farveovergange. Du må i gang med "Landhuset", her står der hvordan du kalker og får det til at holde.
baadsen
okey tak for svarerne

jeg må igang med og kikke. skal først igang til sommer eller efterår.

 do it youselv

Nej ikke til sommer!
Det er for varmt og tørt til at kalke om sommeren, kalken tørrer simpelthen for hurtigt uden at hærde.
Korrekt kalketid er maj og efterår. Se "landhuset".
Kalken hærder ved at binde kuldioxid fra luften i fugtigt miljø.
Til gengæld er det godt at fjerne maling og kalk om sommeren og få muren tørret godt igennem.
God fornøjelse med projektet.
baadsen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også