Tilslutte svensk komfur til 3-faset 400v

Hej,

Jeg har købt et komfur i Sverige, og har sat det til i Danmark.

Komfuret har 4 ledninger (gul-grøn, blå, brun og sort). Her i Danmark har vi jo 5 ledninger (jord, nul og 3 faser).

Jeg har forbundet jord, nul og de 2 af faserne til komfuret, og det virker også, men ovnen er meget langsom om at blive varm og 2 af kogezonerne bliver ikke rødglødende når jeg sætter dem på max - det gør de 2 andre.

Jeg resonnerer mig selv frem til, at jeg skal forbinde ovnen til de 3 faser, samt jord, og undlade nullen. Det fordi jeg på det svenske stik, der var monteret på ovnen, kan se at de tre af benene er markeret med P og et med jordtegn.

Jeg vil gerne have dette bekræftet inden jeg gør det, da jeg troede at nullen altid skulle forbindes. Er der nogen der kan hjælpe?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan jo spørge sig selv, hvorfor har producenten mon mærket 3 ben med P og ingen med nul ???

I ældre kraftinstallationer (måske også nyere ?) er det ganske normalt, at der slet ikke er ført nul frem.

Men hvis du reelt ikke ved noget om det, så var det måske en ide at få en elektriker til det, fremfor bare at prøve sig frem. Det er faktisk ikke helt ufarligt, og det vil vel være lidt træls, hvis konen blev slået ihjel når hun tænder ovnen, bare fordi du lige skulle spare et par hundrede.
det er ikke lovligt for en alm hr jensen at pille ved et kraftstik :(, få en elektriker til at kigge på det,
det koster kun 1 timeløn, ca 400 kr :)

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.

det er ikke så godt at ende som menneskebøf.!!!

med kraftstik. uden jord og med to fasser og en nul

hellere sikkerhed frem for fusk.?

så lad en elektrikker se and.!

de kroner er givet godt ud. at huset er i hel tilstand.

Jeg ved at det ikke er lovligt at gøre det selv.

Men jeg er for nærig til at bruge penge på en elektriker, og jeg mener selv at jeg har god forstand på at skifte og tilslutte udstyr. Jeg ville selvfølgelig få fagfolk til det hvis det var ny-installation. Lige nu er det bare forskellen mellem svensk standard og dansk, jeg er i tvivl om.

Hans2.hansen, jeg har ikke tilsluttet komfuret uden jord. Jeg har blændet en af faserne af, fordi det svenske komfur kun har 4 ledninger (jord, blå, brun, sort).

Nu vil jeg gerne have bekræftet at jeg skal blænde nullen af i stedet, så jeg tilslutter komfuret til jord samt 3 faser. Jeg er ret overbevist om at det er det rigtige da stikket på komfuret have 3 "P" ben og et jord. Men på den anden side troede jeg at nul altid skulle forbindes, og derfor søger jeg råd, netop for ikke af futte noget af, hverken komfur eller konen

Der er to diagrammer bag på ovnen. De ser noget sådan ud: (håber de kan læses)

1....2....3..4....5
o---o---o   o---o 
............|..........|
............|-400V-|
...........L2.......L3

1....2....3...4....5
o---o....o---o...o
|...........|.........|
|-400V-|-400V-|
|..........|..........|
|-----400V------|
L1......L2........L3

Annonce
Jepsen, den fungere både til to faset og tre faset tilslutning, du skal bruge diagram 2. Lav de pågældende brokoblinger på klemmerne og derefter tilslut de tre faser, som anvist. Al dette gøres på eget ansvar, jeg anbefaler at du lader elektrikeren om det, man skal være forsigtig og montagen skal gøres korrekt, ellers risikere du i værste tilfælde og futte grejet af.

Du bør dog også undersøge om dit kabel er korrekt dimensioneret til ovnen.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Electrical Freak, tak for hjælpen. Jeg er dog ikke helt med på det med broforbindelser

Jeg har vedhæftet billede med det gamle komfur tilsluttet (komfuret på højre side). Det nye komfur er tilsluttet på samme måde, bortset fra at nederste fase til højre står tom.

Min plan er så at tilslutte de tre ledninger fra det nye komfur til de tre faser (der hvor brun og 2 x sort er på billedet) og lade blå (nul) stå tom.

Er dette måden at gøre det på?

Hej ham

Der hvor dit kabel går ind i ovnen er der formentlig et dæksel som kan enten "klikkes" af eller skrues af, bag dette dæksel plejer der at sidde 3-4 "lus"/ bøjler monteret i de skruer som kablet er monteret med, disse terminaler er også nummerreret med tallene 1-5, og så er det bare at følge dit diagram

Ellers spørg igen.

M.V.H.
Georg Gearløs

Tak, Georg Gearløs   Det var lige det der skulle til. Jeg skruede dækslet af og så terminalerne nummereret 1-5 og så var det ligetil.

Nu virker det som det skal og hus, kone og migselv er i hel stand

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis