Reklamation på trægulv

Hej alle

Jeg står i en situation, hvor vi har lagt et trægulv for ca 1½ år siden af mærket parador, hvis nogen skulle have kenskab til dette mærke. Det knirker og knager meget når man går hen over det.
Gulvet er lagt i stuen (30m2) og 3 værelser (ca. 14 m2 pr. rum) og det er samme problem i alle rum. Min far som er uddannet tømrer har selv lagt gulvet ned.

Gulvet er lagt i et helt nyt hus og om sommeren, hvor dørene er åben og luftfugtigheden derfor er højere i huset knirker gulvet stort set ikke, men det er om vinteren det er galt. Kan det have noget med luftfugtigheden at gøre?

Vi har haft en fra byggemarkedet ude og kigge på sagen og han konstaterede at der få steder er ujævnheder på 3 mm, som de skriver ligger udenfor de tilladte +/- 2 mm. Det skal dog siges at der faktisk i leverandøranvisningen står skrevet at +/- 3 mm/m, selvom jeg godt er klar over det er kotume med de +/- 2 mm.
Derforuden er der fuget ved dørene  i rummene og det er disse to punkter, som byggemarkedet begrunder knirken med.
Kan det virkelig være rigtigt at et gulv knirker over det hele pga. disse punkter?

Det skal siges, at byggemarkedet har aftalt med leverandøren, at der per kulance, som de skriver, bliver leveret et nyt trægulv.

Det vi så er lidt uenige med dem i er:

1: vi er ikke interesseret i at få lagt gulv fra samme leverandør som det vi har nu, da vi ikke vil tage chancen og muligvis stå i samme situation igen om 1 år igen.

2: Vi synes de som minimum bør dække omkostningerne til at få lagt et nyt gulv ned ( og fjerne det gamle, hvilket svarer til ca. 2 mand i 2 dage alt i alt)? Kan vi ikke godt kræve det?

Håber nogen kan hjælpe..

Mvh Dan


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg er orienteret må man _aldrig_ fuge når der som du beskriver er tale om et flydende gulv. Samtidigt skal det lægges med 5mm i hver ende og side så det kan udvide sig og trække sig sammen alt efter temperatur og luftfugtighed.
Med hensyn til jeres krav, så synes jeg det ser ud til at byggemarkedet har givet jer en rigtigt god behandling, og at leverandøren vil forære jer et nyt gulv er også meget flot, specielt når I ikke selv har overholdt reglerne om lægning til punkt og prikke. Så jeg ville ikke selv kræve et skift af leverandør. Men det vil naturligvis give mening at få et prof. gulvfirma til at lægge gulvet denne gang, på den måde kan i afkræve både materialer og arbejdsløn af leverandøren hvis det igen skulle fejle. Jeg mener dog ikke at i kan afkræve leverandørerne betaling for arbejdet, da i som nævnt ikke har overholdt reglerne.

Mvh Tony

 

ja det kan nemt være pga dette det knirker
for er svømmende gulv er normen +- 2 mm jævnt fordelt over 2 M , så der er noget du må have misforstået og det burde din far vide som tømrer , det er alm viden
derudover skal der være 8-10 mm luft hele vejen rundt , og du må ikke fuge efter forskrifterne , men sker normalt ikke noget ved det i døråbninger hvis fugen IKKE er tykkere end halvdelen af gulvtykkelsen
husk også at bruge det rigtige underlag (3mm foum eller filt )

for de rum du nævner vil det ikke tage 2 dage for 2 mand , nu er jeg jo nok lidt hurtigere da jeg arbejder med det til dagligt , og det vil tage mig ca 8-9 timer at skifte de gulve inc opretning af undergulvet , dertil vil der nok gå 2-3 timer med fodlister olig alt after hvordan de er sat fast
og bemærk at det er kun 1 mand

så tag mod tilbudet og få rette de fejl op , så er du ovre problemet
Jeg er godt klar over jeg overdrev en smule med tiden til at klare gulvet. Men jeg medregnede også den tid det ville tage at få alle møbler ud, pille fodlister af osv.

Dumt spørgsmål- hvorfor skriver leverandøren i deres egen vejledning så +/- 3 mm. Det er sku da idioti.

Jeg synes det er lidt underligt at alle gulvene knirker. Der er da et af rummene som overholder kravene og der er problemet det samme. Luften ved væggene er i orden.
Det skal siges at der er varme i gulvet, så der kan være noget der?
Leverandøren har forslået at lime gulvet i alle samlinger - kan det løse problemet?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Jeg har ikke selv lagt det, men er ret sikker på det lægger løst ovenpå foliet, som ligger ovenpå betongulvet (med gulvvarme)

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


det kan godt hjælpe at lime det , men hvis det er et stramt klikgulv skal du passe på at det er et tyndt lag lim , ellers kan det ikke klikkes helt sammen
desuden kan det også have indvirkning hvis i har slået det for hårdt sammen , det kommer i nemt til , især hvis i bruger en for lille hammer , der er bedre styr på en stor hammer (8-900 g)
desuden er det ikke nok med folie som underlag , der skal en foum eller filt under , ellers er i sikker på at det vil knirke
Mon ikke det er skumunderlag han mener.
Men det kunne da også godt være lagt på krafigt gulvpap.

Der kan være flere årsager til at dit gulv knirker og her er nogle eksempler

For høj temperatur i gulvet (max 27 grader)

For lav fugtindhold i luften i rummene min 35 procent relativ luftfugtighed.

Fejl i produktionen så brædderne kan bevæge sig i "låsen"

Jeg har selv lige været i berøring med en sag hvor leverandøren skiftede hele gulvet i et hus uden at kny og jeg opfattede det som om det var noget de havde gjort før for de kunne have afvist den p.g.a. for tørt indeklima.

Nutidens nye parcelhuse er forøvrigt ofte med for tørt indeklima, så de ikke er egnede til trægulve.

Altså jeg er 99,9 % sikker på at gulvets underlag er efter foreskrifterne.

Nu er jeg selv bygningsuddannet og på mig virker det underligt at et helt gulv skal knirke pga. det f.eks. er unøjagtigt et sted på +/ 3 mm. Jeg ved der kan være mange fejlkilder, som kan være skyld i at gulvet knirker. Når nu gulvet f.eks. ikke knriker om sommeren, hvor gulvvarmetemperaturen er lavere og luftfugtigehen højere i huset, så tror jeg sku det har noget med det at gøre. Jeg tvivler på at trægulvet kan klare de fysiske omgivelser i et nyt hus, som Orla ogå skriver.

Leverandøren har hverken tjekket fremløbstemperaturen på gulvvarmen, luftfugtigheden el. lign. De skriver både at gulvet få steder ikke ligger efter foreskrifterne, men at de samtidig gerne vil give os et nyt gulv- jeg synes det lyder mærkeligt de faktisk siger- vi har lavet en fejl, men vi vil da gerne give jeg et nyt gulv, så I kan prøve igen? Jeg synes også at have hørt at parador har haft en stor fejlsending, men det får man dem nok ikke til at indrømme.

Orla det gulv du referer til- betalte de både et nyt gulv samt arbejdsløn på den sag- ved du det?


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis