Hvor finder jeg sphagnum?

Hej

Vi skal igang med at lave en del surbundsbede og i den forbindelse have fat på en del sphagnum.
 Så er det jeg kan huske fra mine barndoms år, at have været med min morfar ude og hente et sted hvor man kunne fylde sin trailer.
Som jeg husker det var det et sted ude i vildmosen.

Er der nogen som ligger inde med steder her i det nordjyske hvor man stadig kan hente et læs for en kasse øl og en kage til kaffen 

Mvh
Henrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Siden din barndom er der sket det at moserne er blevet fredet, og det ikke længere er tilladt at grave sphagnum op, og derved ødelægge mosen som biotop.
Mener at nogle af de store firmaer stadig har lov til at grave enkelte steder, men det er sjældent, derfor er prisen på sphagnum også ret hamper.
Om det så er rimeligt at naturen har fået fortrinsret frem for haveejernes økonomi er så en helt anden diskusion.

Der er nok ikke anden udvej end at købe det i sække.


Green

Nogle firmaet sælger i big-bag. Har du spurgt en lokal vognmand om han kan skaffe spagnum i løs vægt?
Det er bare kontakte pindstrup mjosebrug derude kan du sikkert købe det i løsvægt. Så er detnok kun et spørgsmål om hvor mange penge du har.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

de kan købes temmelig store ½ km3 paller spørg på din planteskole de skal nok vide hvem du kan få det hos, eller hos en anlægsgartner, det koster vel ikke at spørge. :)

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Annonce
½km3!! ja det er sgu store mængder :) Tak for tippet
Hejsa. Hvis du ikke har fået dit spaghnum endnu, kan du køre på lossepladsen i Ravnshøj. der kan du købe en trailer fuld (1 aksel) for 20 kr. og trailerfuld (boogietrailer) for 40 kr. ca.

mvh

Fynsvej 12
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis