Beklædning solus 24


Jeg har en solus 24 der er beklædt indvendig på ruffet med en slags plyds der hvistnok er sprøjtet på.Men da det har siddet på båden siden den var ny (1977)er det ved at være grimt,især efter flere gange at have været jordslået og fået klorin er det begyndt at drysse.
Efter at have forsøgt at få det rykket ned har jeg konstateret at det bliver et hestearbejde der heller vil blive særligt pænt da der sidder lim under.Er der nogen der har erfaringer eller råd modtages med kyshånd?Jeg har selv spekuleret på at male det hele over med epoxy.
Hilsen Kurt V

------------------
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ligeledes en Solus 24 med samme beklædning, der heller ikke er al for køn efterhånden. Jeg har læst om en bådebygger der udtalte, at den beklædning er sat på for at blive der - og det gør den! Jeg talt med Solus 24 ejer, der forsøgte sig med at male direkte på beklædningen, og dette anbefaler han ikke andre at gøre. Så den eneste løsning må være, at forsegle beklædningen og efterfølgende male den over, som du foreslår.
Hilsen Lennart D
Hej med jer

Den "dejlie beklædning i beskriver er desværre ikke kun anvendt i Solus 24 men også mange andre både.
Et eller andet sted i min hukommelse, der måske er lidt som en si, mener jeg at have læst om en kur/behandling i et gammelt nummer af bådnyt og hvis jeg husker rigtigt var det en spækhugger der her var underbehandling.
En anden måde at klare probælemet på er at beklæde med finer plader der udskæres i "krumme baner" og monteres med en liste der dækker mellemrummet og holder pladerne fast. Disse finer plader kan stå lakerede eller olierede eller fx hvidmalede og med lakerede lister. Det gør de i min Elvstrøm Cruiser og det er ret ok. Men det koster lige 1 cm af højden i kahytten men så kan der også føres ledninger bag finepladerne.

Venligst Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kan det være muligt at slibe det ned eller skrabe det ned med en zieklinge, for derefter at male det når det værste plyslag er væk?
Og/eller måske spartle et lag tokomponent spartelmasse eller tyk maling på, så plyslaget dækkes.
jeg har lavet et lille forsøg på lugen hvor jeg hor malet med hvid to komponent skibsmaling det har fået 3 gange indtil det var fuldstændig mættet og det er faktisk utrolig flot da det har en flot struktur pga plysset så jeg har bestemt mig for at male resten.
m.v.h. kurt v
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også