minishunt

Hej.

Jeg skal have tilkoblet mit gulvvarme i mit badeværelse og er i den forbindelse i tvivl om hvilken minishunt jeg skal vælge.

Pex rør fra gulvvarmen og frem/returløb fra radiatorer er i skunken hvor det hele skal samles, så den skal ikke være alt for stor.

Det skal siges at jeg har fjernvarme.

E der noget jeg skal tage højde for og hvilket minishunt anlæg skal jeg vælge??

Badeværelset er ca. 11 m2.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du da trægulv over pexrørene, ellers skal du bare have en termostat på returløbet, ikke shunt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
ja sådan er det lavet på mit bad i stueetagen. men synes kun det bliver ordentligt varmt i den ene side af gulvet og tænkte at jeg ville få bedre fordeling af varmen med en minishunt. Tager jeg fejl her eller er der evt. en anden grund til den ringe varmefordeling?

 

Skrevet af spelling den 25-03-2009 23:22
ja sådan er det lavet på mit bad i stueetagen. men synes kun det bliver ordentligt varmt i den ene side af gulvet og tænkte at jeg ville få bedre fordeling af varmen med en minishunt. Tager jeg fejl her eller er der evt. en anden grund til den ringe varmefordeling?

Grunden til, at du har en skæv fordeling af varmen i gulvet skyldes højst sansynligt forkert valg af "læggemønster", da slangen blev lagt ud. Mit gæt er, at slangen er lagt fra en side af rummet til den anden. Det fungerer også fint, hvis der er shunt og pumpe på. Men hvis det skal køre på en returtermostat skal slangen lægges så hveranden er respektive frem og retur.

Desuden er der en tommelfingerregel, der siger at man maksimalt bør gå op til ca. 9m2 gulv, når der kun bruges returtermostat. Dette af hensyn til netop fordelingen.

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

ok. da mit badeværelse er større ind 9 kvm. vil det da være bedst at montere en shunt? og rørrerne er nok ført som du beskriver JPS.

 

Annonce
Denne lille fyr, må være noget du kan bruge, kan købes gennem HEDESTOKER.

Mvh. Asp

466328502 Minishunt M60 - 361x187x129 mm (LK-VVS) 2.530,00
Termostatstyret shuntgruppe for indkobling af mindre gulvvarme-installationer til eksisterende varmeanlæg. Shuntgruppen er beregnet til anlæg med hovedpumpe.
Cirkulationspumpe Grundfos UPS 15-40ES 1 faset 230V AC 50Hz, max 60W 0,26A
Kan omkobles fra 2-strengs til 1-strengs radiatorsystem
Termostat med kapillarrørsføler L= 2m
Termostatstyret maxbegranser af fremløbstemperatur
VF-ventil
Påfyldnings og udluftningsventil
Kan højre- eller venstre- monteres
Vægkonsol
Tilbehør: LK Tilslutningskoblinger med ½" udv. gevind for indkobling af en gulvvarmekreds i dim. 12, 16 eller 20 mm.
Er lidt i samme siituation. Har direkte fjernvarme. Overvejer også en returtermostat, men jeg har læst adskillige steder at direkte fjernvarme til gulvvarme skal være med blandesløjfe (shunt), ellers bliver varmefordelingen uens, eller måske ligefrem stedvis så varm at klinker/fuge risikerer at sprække. I mit tilfælde har jeg bygget en let undergulvskonstruktion (kraftige tværstrør pr. 300mm, samt 21mm gulvkrydsfiner), og påtænker at "indstøbe" 12mm pex rør i afretningslag pr. 125mm ved hjælp af selvnivillerende gulvspartel (planemix).

Jeg kunne også godt tænke mig et par bevingede kommentarer til om man kan nøjes med en returtermostat eller om man er tvunget ud i en shunt...


Mvh Jax
I dit tilfælde ville jeg godt nok sætte en shunt på, så der er god mulighed for at styre fremløbstemperaturen.

Vedlægger eksempel på en blandeventil til gulvvarme til yderligere inspiration.
Det er en ret simpel model.
Den omtalte minikreds har max system temp på 55 grader...

Har selv kig på en roth minishunt - den ser ud til at have "automatisk" gennemskylning/udluftning inden driftstart ved blot at dreje en ventil. Efter dette drejes ventilen og systemet kører.

Ved andre shunts har jeg set at man skal lave manuel vandpåfyldning.... det virker lidt besværligt.

Mvh Jax
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis