Varmeslanger i jord/sand

Jeg vil lagre solvarme i jorden under en udestue. Grave smalle render, så dybt jeg kan komme med en minigraver, varmeslanger i, fylde op med harpet sand/ jord, og så gemme sommerens varme dernede.
Men kan jeg anvende almindelige gulvvarme flex slanger, eller skal der anvendesspecielle jordvarmeslanger?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan vil du lige få den varme til at blive dernede?? Det må da koste en formue i isolering??

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nej det gør det ikke. Jeg isolerer soklen med 15 cm styropor ud mod haven. Ind mod huset isoleres ikke. Huset har krybekælder og fodkoldt, så varmetabet her er en ønsket bivirkning. Nedad isoleres ikke, men varmelageret er dybt, og den koldeste del i bunden, så den vil virke som buffer for varmetab højere oppe fra. Men det er jo ikke et lager der har kapacitet til at holde 20 grader i udestuen hele vinteren.

Hej FlemmintT

Når du alligevel graver ud, bør du absolut isolere i bunden.
De seneste erfaringer med gulvvarme viser, at varmen suges ud i bunden, endda ret så kraftigt, og derfor anbefaler man nu at isolering under gulvvarme er lige så tyk som isoleringen på loftet.

Jamen, jeg har ikke gulvvarme, og jeg graver ikke ud. Hele ideen er at grave varmeslangerne (og jeg mangler stadig svar på hvilken type jeg skal bruge) så langt ned, ca. 1,8 m, at jeg får skabt en varmepude, som vil virke som isolering for den øverste del af varmelageret. Dette kan gøres nemt og billigt ved at grave rørene ned i smalle render, men ville være meget mere dyrt og arbejdskraftkrævende, hvis man skullle grave hele materialet bort, for at kunne isolere i bunden.

 

Jeg synes, det er en spændende idé, men jeg tror desværre ikke på den.

Stort set al din varme vil blive suget ud til omgivelserne, da varmen ikke kun stiger opad, men ligeså meget til siderne og nedad.

Hvis man skal lave et rigtigt varmelager i sand, skal der isoleres meget kraftigt hele vejen rundt om lageret.

Vand er det materiale der hodler bedst på varme, så det ville være lettere og bedre at lave et vandlager i stedet, og så føre det ud til dit gulv almindelig gulvvarme.

Diameter på slangerne afhænger af flow i systemet og afstand mellem slangerne.
Almindelige gulvslanger kan bruges.
Annonce

Tak for svaret at almindelige gullvarmeslanger kan anvendes.

Ang. varmetab kommer det af temperaturgradient x varmeledningsevne. Normalt reducerer man tabet ved at anvende materiale med en lav varmeledningsevne (isolering), men jeg har i stedet fokuseret på at få en lav temperaturgradient, altså at temperaturen falder jævnt over et langt stykke. Desuden er forskellen på varmetab op og ned, at ved varmetab op forsvinder varmen helt bort. Ved varmetab ned bliver den liggende i området, og danner selv en temperaturgradient ud mod omgivelserne.

Hej Flemming T

Du er inde på det hel rigtige.

Hvis du isolerer randfundamentet ca med til 600 mm under bundisolering og ligger varmeslanger ca 25-35 cm. ned i sandpude, så eliminerer du næsten alt kulde som kommer gennem rand og op gennem jordlag.

Jeg vil anbefale, at du laver et rør hvor du har en føler i så du kan følge temperaturen.

Det at du kan bruge lavtemperaturen i solfangeren ned til 25-27 grader er rigtig godt.

Vi er i gang med samme projekt, men har samtidigt lagt 110 mm. pvc. ned til afkøling af rum, som fordeles gennem et varmefordelingssystem.

Beregning af hvor meget du kan opmagasinere i din sandpude kan jeg godt hjælpe dig med, hertil skal jeg bruge grundareal og dimention af sandpuden.

 


PE

Ideen med sandlager er absolut holdbar - der er flere eksempler på det hvis du googler.

Her er et eksempel fra energistyrelsen der har sponsoreret nogle folk fra TI og DTU til at teste forskellige metoder til varmelagring:

http://www.solenergi.dk/aktivlagring/Default.htm

- Men stadigvæk anbefalelsesværdigt at isolere til alle sider - også opad da du ellers ikke har mulighed for at styre varmen inde i huset.

Mht. slangetype kan man anvende sort PEL-rør der nok er det billigste - samme materiale som man anvender til jordvarme-slanger (der bruger man typisk 40mm).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

nogen der har erfaring med hvilken type slange der bruges til at grave ned ude til jordvarme ? og hvor det kan købes ?

10 tomler

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis