info om varmepumper

Lidt info om energi klasser.

Ligesom køleskabe, vaskemaskiner m.m. er varmepumper delt op i energiklasser, hvor A er den bedste.

For varmepumper er klassificeringen opdelt således:

A – dækker COP 3,6 og opefter

             B – dækker COP 3,4 til 3,6

             C – dækker COP 3,2 til 3,4

For ganske få år siden var næsten ingen varmepumper klassificeret i gruppen A – men i dag findes der faktisk ikke varmepumper til almindeligt husbehov der ikke er A mærkede, det er rigtig godt, men hvor er det dog utidssvarende.

For hvidevare er man gået lidt længere. I dag er der AA+ og  A++ hvilket er mere realistisk og giver forbrugeren et meget bedre overblik over hvad man bør købe i dag.

Hvis man i dag lavede en tilsvarende ordning for varmepumper ville man med lethed kunne overskue hvad der er godt og hvad der er knapt så godt.

Som skrevet skiller klassificeringen for varmepumper med 0,20 COP.

Kvalitets varmepumper har i dag langt højere COP værdi end for ganske få år siden, lad mig nævne nogle eksempler på rigtig gode og energibesparende varmepumper og sætte dem i klasse derefter.

Panasonic burde hvis ret skulle være ret klassificeres som A++++ (4) - Og nævnes kan Toshiba der har højere COP burde klassificeres som A++++++++ (8) – Mitsubishi skulle da retfærdigvis helt op på A+++++++++ (9)

Så en A - varmepumpe er ikke ensbetydende med at det den bedste man kan anskaffe sig, der er virkelig meget stor forskel.

Eksempelvis koster en 1 kilowatt varme med varmepumpe med COP 3,6 ca. 0,50 kr. – vælger man en noget højere klasse, eks.: Mitsubishi, ja så koster 1 kilowatt varme kun ca. 0,32 kr. det er faktisk 35 % mindre. – det er da en forskel der vil noget.

Lidt info om støj fra inderdelen

Efter min mening burde man få lavet en klassificering for støjtal på varmepumper!! – De producenter der fremstiller kvalitets varmepumper i dag oplyser med glæde støjtallet på deres produkter.

Gode varmepumper skal ligge på 21 – 24 dB på inde delen, det er meget fint og er til at være i stue med uden høreværn – lad os kalde det klasse A. Fra 24 – 27 dB klasse B – fra 27 – 30 klasse C - fra 30 – 33 klasse D – fra 33 – 36 klasse E – fra 36 og opefter klasse F

For hvert klassetrin fordobles støjen fra inde delen !! - Og lad mig nævne, lavpris varmepumper befinder sig i klasse E / F – det bliver en fordobling af støjen 4 til 5 gange.

Så skal du investere i varmepumpe, så kig nøje på COP værdierne og efter min erfaring, støjtal fra inde delen, det at købe varmepumpe, er en langsigtet investering, der gerne skulle nedsætte varme reg-ningen betragtelig og tjene sig selv hjem. Det vil du aldrig opnå med en støjende inde del, - Hvorfor ikke det? - Du kan ikke bruge din varmepumpe når du er hjemme uden høreværn.

Så lad os få en ny klassificering på COP og støj på varmepumper, det vil sætte kvalitets varmepumper i sit rette element.


PE

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Halleluja..
og husk så lige hvad du lever af til dagligt.

Kun perfekt er "godt nok"

Hej.

Ja og jeg lever rigtig godt, for vi leverer den bedste service og de bedste maskiner til rigtig mange tilfredse mennesker.  

Personer som dig skulle  ekskluderes herfra, i sidder her som en virus, jeg synes at jeg kan se missundelsen frådse ud at mundvigene.   Gud bevare Danmark !


PE

Hej Bofh

Jeg har forståelse for de mennesker som har en larmende inverter/kompressor.

Vi har selvfølgelig også lært meget om resonans siden vi startede med vores pumpeafdeling. De ganske få problemer med resonans vi har haft, er rettet omgående når kunden har udtrykt sig om problemet.

Selv vores Inverter som næsten er lydløs på udvendig side, så kan den rumle meget i en træydervægskonstruktion. Problemet løses ved at sætte Inverteren på et par betonfliser i stedet, så er al resonansen væk.

Lavfrikvensen som du taler om, den er væk i vores yderdel/inverter som har en db på 46. Måske er der en del som glemmer at der er en given afstand til naboskel som skal holdes.


PE

Nu er lyd jo også noget mærkeligt noget.
Hvis du står foran en kompressordel og lytter efter den stille hvæsen den kan komme med, når den kører i lave omdrejninger, vil du næsten ikke kunne høre den.
Men for ham der ligger i en hængekøje og lytter til fuglekvidder, vil det lyde som turbinerne på en fløjer der varmer op!

Og ofte er det ikke mens lyden er der, at den er et problem. Men når den forsvinder, føles der en rar stilhed.

Jeg er enig i at der burde laves noget skala-agtigt over støjen fra varmepumper og a/c anlæg.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
- og over støjen fra plæneklippere, havefræsere, hækkeklippere, buskrydderer, hjemme-bilværksteder, gymnasiefester, samt noget skala-lugt-agtigt over oliefyr, dårlige brændeovnsfyringer, havegrill, osv.
Skrevet af m&& den 22-03-2009 14:21
- og over støjen fra plæneklippere, havefræsere, hækkeklippere, buskrydderer, hjemme-bilværksteder, gymnasiefester, samt noget skala-lugt-agtigt over oliefyr, dårlige brændeovnsfyringer, havegrill, osv.

Ja m&&.

Hvis naboen også tænkte på andre end ham selv, så ku man blive fri for en del nye regler

PE

Gør som jeg og hold gode og rare naboer på 200 m afstand!! :)
Jeg har varmepumpe, hobbybilværksted, traktor, campingvogn, byggematerialer af og til, brændeovn, pillefyr, oliefyr, katte, spiller musik, griller, og ser grim ud og er politisk ukorrekt, ja faktisk en rigtig fæl ka'l uden naboproblemer!! :) :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu kan jeg altså ikke lade være med at komme med en kommentar til de her indlæg fra pev. Jeg har sjældent oplevet en så agressiv markedsføring af et produkt som er tilfældet fra din side. Men syntes nu det er flot at du ikke laver det som direkte reklame for din egen forretning. Men hvis du er ligeså vedholdene i virkligheden kan jeg nu ikke forstå du ikke har lyst til at købe lidt reklame plads herinde, for som jeg ser det er ligei tiden helt klart sælgers marked i den branche. Men det er prisværdigt at der er nogen der vil bruge så meget tid på at være fortaler for varmepumper i disse krisetider.

Men når alt det her er sagt kan du så ikke lige svare mig på at hvis det her nu er så god en forretning hvorfor er der så ikke nogen der laver dem i megastørrelse så ska vi kun tænke på at lave en masse miljørigtig strøm og intet andet.

Men du skal betragte det her som en ros af dit indlæg.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Fiahgt den 22-03-2009 15:54

Men når alt det her er sagt kan du så ikke lige svare mig på at hvis det her nu er så god en forretning hvorfor er der så ikke nogen der laver dem i megastørrelse så ska vi kun tænke på at lave en masse miljørigtig strøm og intet andet.

Men du skal betragte det her som en ros af dit indlæg.


Fordi intet er sort og hvidt. Lige meget hvor god en teknik man har, vil der altid være problemer. Forestil dig at alle opvarmet deres huse med varmepumper, så er el nettet være alt for lille om vinteren. Kommer der så en isvinter, hvor effekten af varmepumpen er lille, går elnettet helt ned.

Vi har mange godt teknikker til opvarmning, men fældes for dem alle er de har ulemper.

Hvis alle opvarmede deres huse med brænde skulle vi gå men kulfilter masker, og i byen ville alle dø af lungekræft når de var 30år.... men så ville der jo også blive mange billige lejligheder...
 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis