Ældre Baxi multiheat og røggas temperatur.

Vi har lige fået gang i vores Baxi multheat stoker efter vi har renoveret vores hus, fyret stod i huset da vi købte det, og jeg har ikke rigtig den store erfaring med stokerfyre, jeg har læst mig frem til hvordan man burde kunne få fyret til at køre bedst men har kun haft det kørende i små 14 dage nu.
Mit probleme er at temperaturen i røgrøret bliver meget høj den ligger på omkring 200 til 230 grader jeg har rengjort røgrørene så de burde ikke være tilstoppet, men hvordan kan jeg få temperaturen ned, og hvad skal den ca ligge på, jeg bruger Barlinek piller, huset er 200 kvm med gulvvarme i det hele, og så har vi en 200L varmvandsbeholder.
blæseren står på 25
Sneglen køre ca hver 22 sek, og den køre i 1,8 sek.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skal lige starte med at sige at jeg ikke er ekspert, men har da gjort mig nogle erfaringer og lært lidt undervejs.

Der skal vel noget mindre knald på. Hvis forholdet mellem luft og piller passer, så mindre af hvert. Hvis du ikke kan måle på iltmængden i røgen, så er det jo lidt på fornemmelsen når du ser flammen om forholdet passer. Men du skal jo stadig have nok knald på til at klare dit varmebehov og nok på til at få en ordentlig forbrænding.

mvh Hans

Hej
Røg temperaturen skal ligge et sted meller 100-150 grader jo tættere på 100grader jo mere optimalt brænder dit fyr.
kører dit fyr hele tiden eller holder det meget pause? hvilken farve er din aske? hvor varmt skal den varme vandet op? (kedlen skal gerne være over 65grader for helt og undgå kondensering)

jeg synes det lyder til at dit fyr kører med for lidt luft tilførsel og for lidt brændsel, men det kommer jo os an på huset, kender du temperaturen på det opvarmede vand, og på retur vandet?

Bare for go ordens skyld, nu har du vel renset fyret efter bogen? ca hver uge, for en ting er at fyret kan komme af med røgen, men hvis varmefladen i fyret er dækket med aske så er dens effekt nedsat voldsomt, så det er vigtigt man sørger for og rense sin kedel med jævne mellemrum, og husker alt det foreskrevne. Jeg kan her nævne min mor som har fået et dantrim fyr, hvor den begyndte og bruge flere og flere træpiller, indtil hun fandt ud af den havde 4 rensepunkter, hvor hun kun havde ordnet det ene... så tag et godt kik i manualen og rens fyret grundigt og se om det har nogen effekt overhovedet.
hvis du har en mistanke om at din fyr ikke levere nok effekt så kan du prøve og sætte din blæser til 30% sneglens køretid til 1.8 og sætte sneglen til og køre ca hver 18-20 sek

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Hej, ikke at jeg absolult vil lede folk væk fra lav-det-selv.dk, men på http://stokerpro.dk der er der samlet en hel række galninge der ved en masse om pillefyr :)

Der er også en underforum til Baxi fyr alene, hvor du sikkert kan få de præcse indstillinger til dit fyr på plads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis