Stålpiller som ballast i træskib

Jeg har erhvervet mig en gammel fiskekutter fra 1931 - hvor dammene er proppet til. Jeg kan nu gratis få ca. 6 tons Stålpiller, som jeg havde tænkt mig at bruge som ballast for at modsvare de tilproppede damme - mine tvivl er nu: Vil træet i kutteren have det godt eller skidt af hele tiden at blive tilført rust fra de efterhånden tærrende stålpiller - bør jeg kapsle dem ind (altså udover at de skal ligge fast) mod fugt eller skal jeg bruge noget helt andet som ballast?

Håber nogle kan hjælpe mig - da ballasten snart skal i.

Kutteren er største mål: 12,77 m lang og 4,68 m bred og vejer brutto 17 ton

Med venlig hilsen

Nicolaj Ekholm
[email protected]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ekholm (den 14-03-2001).]
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og tillykke

Jeg ved ikke speciel meget om emnet men jeg har sejlet med en del forskellige gamle erhvervsfartøjer gennem tiden og det er FAST ARBEJDE AT HAVE OG DRIVE SÅDAN ET SKIB men også rigtig dejlig. Nå det ved du sikkert allerede. Stål piller som balast kender jeg ikke specielt til men jeg har set en mængde forskellige løsninger der ligner meget på den måde at det er en balast bestående af stål men denne er enten tildannet i klodser der ligger fast eller en form for indstøbning mellem spanterne. Disse former har den fordel at balasten IKKE kan forskubbe sig. MEN DU MÅ LIGE EN TUR OMKRING EN HAVN MED NOGLE ANDRE "GAMLE DAMER" OG SPØRG DIG FOR ELLER KONTAKT TRÆSKIBSFORENINGEN, KRONBORG MUSSET KAN SIKKERT HJÆLPE MED EN KONTAKT. ELLER KONTAKT VÆRFTET I HOBRO DE ER EKSPERTER I GAMLE TRÆSKIBE.

Held og lykke med projektet !


MVH Njord
Tak for henvisningen til Hobro værft - "han" var/er venlig og hjælpsom, løsningen er, til andre interesserede: isoler stålpillerne i plastiktromler - montér dem mellem spanterne så de ikke flytter sig - stålet må ikke komme i forbindelse med træet. Man kan også oliere pillerne grundigt - og undlade tromler - men på længere sigt er plastik omkring det bedste og nemmere at surre eller andet.

Så nu skal jeg bare have fat i 20-30 plasttromler!

ca. 50 cm høje - 30 cm Ø

Dette er jo ikke køb og salg...men hvor finder jeg sådanne?

Kan nogle hjælpe her...?

Nicolaj
Fra en brandstation fik jeg foræret en kasseret brandslange. Den blev skåret i passende længder, og en smed lavede 4 gange så mange stykker "spændestykker" (5 x 10 x 100 mm)med to huller. Herefter var det bare at folde den ene ende sammen, bore to huller og så lukke med spændestykkerne. Stålkugler blev fyldt i ( ikke for mange!), og så lukket på samme vis. Det er tungt arbejde, men slangerne rokker sig ikke, blot de er stuvet rigtigt.


Gert Nøjsen

Plastik kloakrør findes i de dimensioner du beskriver og så kan de købes i enhver trælasthandel.

Mvh
ThomasB
Tak for forslaget med brandslangerne - jeg har nu fået, fra en brandstation, 50 m. slange i den store Ø - og jeg kan få mere hvis det bliver nødvendigt - flinke brandmænd for en skilling til kagekassen.

Så nu skal jeg igang med at lave "pølser".
Jeg skærer slangerne ud i 50 cm. stykker - lukker, fylder og lukker, ikke med metalbeslag eller spændebånd, som var min plan, men med kraftige plasticstrips. Dette er billigere og hurtigere og ruster ikke.

Jeg skal producere omkring 100-150 "pølser" da jeg har 6 tons ballast at placere.

Tak igen for det gode forslag

MVH

Nicolaj

Annonce
Prøv lige at lave en enkelt af disse pølser og spark på den behandel den rigtig groft, kast den rundt,. Hvis ikke stripsene holder fast ved dennebehandling er det heller ikke sikkert at de kan holde til at ligge i bunden af skibet i nogle år hvor søens bevægelser giver den noger "motion". Det er rigtigt surt hvis de går op senere, evt under inspektion af bunden eller på værft ved udskiftning af bord. Jeg tror selv mest på at lave en lukning ned jernbeslagene, dem kan du nemt lave selv ved at købe nogle længder fladjern og en billig søjle bormaskine. Opkortningen kan du nemt lave ved at skære jernet over men en vinkelsliber og husklige at rundehjørnerne.

Held og Lykke med projektet.

PS Hvad hedder "damen" så vi kan hilse på i sommervandet??

MVH Njord
Jatak - god ide med at tumle pølsen rundt inden jeg producerer dem alle. Dette er meget kraftige strips men selvfølgelig er jernbesla formentlig bedre i længden - men dette bliver også en meget dyr og langsommelig løsning når man tager i mente at jeg skal lave små 600 stykker jern med to huller i hver. Jeg må selvfølgelig tage det op til overvejelse hvis stripsene ikke tåler relativ hård behandling - i den forbindelse skal det siges at jeg vil lave "pølserne2 så de har en længde der passer til at blive trykket på plads i længderetningen af skibet mellem spanterne og på den måde bliver holdt i enderne

tak igen for de gode råd

mvh STELLA
Hej "Stella"

Det bliver forhåbentligt en rigtig god sejler sommer med vind til at fylde sejlene.
Men når nu vi andre skal ipe med flaget for det "nye" skib må vi have en lille beskrivelse af skrog og rigning samtopstående og sejlfarver !!
Har du læst/kigget i Kaj Lunds bog serie "Vinden er vor" her er de forskellige skibe beskrevet meget kort men også så en del kan kendes på rimelig afstand !!

Jeg vil ikke forstyre den hårdt arbejdende skipper mere men kun ønske god vind !!

Njord

MVH Njord
Oohhhh - det har lange udsigter før STELLA kommer på sin ombyggede jomfrurejse - Hun skal på en tur fra Rørvig til Vallensbæk i løbet af foråret - men skal ligge der for ombygning - formentlig vil hun blive færdig forår 2002 - med hensyn til farver så er det ikke besluttet endnu - er stadig blot i startfasen af projektet - ja, jeg kalder det et projekt - for jeg har ikke kastet mig ud i lige denne slags opgave før - jeg er faktisk ikke (eller har ikke været det før) en søens mand - men har en ubeskrivelig lyst til at bruge mit hoved og mine hænder på samme tid. Og hvor kan man udfolde sig på disse områder bedre end ved ombygning/vedligeholdelse/sejlads omkring et skib!

Nicolaj
HEJ NICOLAJ
OG TILLYKKE MED DIT NYE SKIV.
JEG VED IKKE HELT HVAD DET ER FOR NOGET VRØVL DU HAR FÅET AT VIDE FRA DE ANDRE INDLÆG,MEN JEG KAN FORTÆLLE DIG AT MAN ALTID HAR BRUGT BETON TIL BALLAST I OMBYGGEDE KUTTERE, HVOR DER HAR VÆRET DAM I. BETON HAR DEN EGENSKAB AT DET HJÆLPER MED TIL BEVARINGEN AF DIT GAMLE SKIV, OG SØRG SÅ FOR IKKE AT BALLASTE MERE END HØJEST NØDVENDIGT I STARTEN, DA DIN OMBYGNING JO SANSYNLIGVIS OGSÅ VEJER. JEG HAR EN DEL ERFARING INDENFOR OMRÅDET, DA JEG SELV HAR VÆRET IGENNEM SAMME TUR. ØNSKER DU FLERE GODE RÅD I FORBINDELSE MED DIN RESTAURERING, KAN DU KONTAKTE MIG PR. EMAIL. [email protected]

HENRIK
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis