Rulleforstag BA26

Jeg skal finde et rulleforstag til min bandholm 26. Nogen der ligger inde med viden og evt. billeder.??
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Oxlund.

Det behøver du ikke OXse  så meget rundt efter, de har det komplette sæt her:

www.mmc.dk

V.h.  Håndværkeren

Selden mast i Kvistgård er også til at tale med direkte - hvis det drejer sig om Furlex. Det eneste svære ved selv at montere det er opmålingen fra start, idet du udskifter dit gamle forstag med et nyt, som i princippet derefter ikke kan tilpasses.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Med risiko for at spørge dumt, men sidder et rulleforstat ikke omkring det originale forstag?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er forskelligt, nogle systemer bruger det oprindelige forstag og andre gør ikke.
K A yacht teknik har et system med endeløs indhalerline, som en af naboerne, en Polaris Drabant, har.
Det virker som et godt system, der har de fordele: at indhalerlinen ikke kinker i tromlen, at underliget kan kommer tættere på dækket.
at underliget kan kommer tættere på dækket.

Mener du at hele sejlet sidder højre oppe?? eller om det bliver skåret mere skråt så man kan nøjes med et skødepunkt?

Fandt lige Plastimo som kan sættes på uden afmontering og skift af forstag. Det koster ikke ret meget i Sverige.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Nej nej Andy ! du slipper for at have det meste af en "vejtromle" siddende på højkant til linen hvormed du trækker fokken ind/ruller den på forstaget. Når linen er uendelig behøves der kun en ganske tynd skive istedet for "vejtromlen" derved kan underliget komme tættere på fordækket.

Venligst Håndværkeren
Lige netop håndværker :-)
Tak for det fine tip med den smalle tromle, det fremgår ikke af de fine farvekataloger.
Jeg overvejer med tiden at montere rulleforsteg, så jeg ikke skal på dækket, når fokken skal op ( jeg forventer primært at skulle sejle singlehand).
Hvordan er det med længden på staget: er det en god idé at flytte topbeslagets talje et stykke op på masten for at kompensere for tromlen?
Jeg har en båd med masiv træmast, så det burde ikke være så vanskeligt. Forsteget kommer godt nok til at stå lidt stejlere, men er der noget til hinder for dette?
baadsen
Så vidt jeg kan se er bandholm 26'eren toprigget, altså at forstaget går helt til mastetoppen?
Hvis du har en brøkdelsrig, vil jeg ikke anbefale at flytte befæstningspunktet til forstaget, da du så begynder at ændre på kraftforholdene i hele riggen, jeg tror nu heller ikke det er nødvendigt.
Husk at du skal havde syet dit sejl om til rulleforstaget.
Tak for det gode indlæg.
BA26 et toprigget med 2 forstag (2x5mm) side om side. Mine tanker går mest på om det er ok at reducere til et forstag, og i så fald om jeg skal øge forstags diam. Jeg har kig på furlex og plastimo. Måske har nogen erfaring med disse.

Hilsner
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis