Gæt en lyd..

Hej

Jeg har netop (i dag) købt en dejlig Opel Astra 1,6 st.car fra 95.

Den er i tip-top stand, der er bare en lille ting: den siger en mærkelig, rasle lyd..

Jeg kan bedst beskrive lyden således; jeg havde en Seat som sagde præcis det samme, det viste sig at være det øverste tårnleje som var lidt løst og derfor "skramlede" når fjedrene virkelig blev sat på en prøve. Lyden i seaten kom derfor, forståeligt nok, i forbindelse med at bilen kørte over bump, huller i vej osv. Lyden kom decideret fra tårnet.

Dette gælder bare ikke for astraen, og det er det der undre mig. Det lyder ikke som om lyden kommer fra tårnet, men fra området omkring dørhængslet i føresiden. Lyden kommer når bilen kører over bump m.m., men modsat af hvad man måtte forvente bliver lyden ikke værre hvis jeg køre rundt i en grusgrav i forhold til at køre over helt små vejbump.

Men der er så til gengæld to andre ting som forstærker lyden; acceleration og opbremsning. Der kommer lige en kort, lille enkelt "raslen" eller "klik" når jeg speeder op, eller bremser ned. Lidt ligesom om der lå en møtrik inde i døren, som lige vendte sig en enkelt gang ved acc. eller brems (og kun en enkelt gang, det er en som et metalisk klik, ikke en lang raslen som hvis møtrikken raslede hele vejen frem og tilbage i døren).  

Er der nogen der har et bud...?

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener at vide at Opel, ligesom Ford, har et problem med bøsningerne i nederste svingarme i forhjulsophænget.
Er gummiet ødelagt i den bagerste bøsning vil den kunne præstere det lydbillede du der beskriver.
Du må ned på navlen og se efter. Så vil jeg gå ud og skifte hjulcylindre og belægninger bag på min Mondeo!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm

Jeg skal lige være med; bøsningerne i nederste svingarme i forhjulsophænget, er det det samme som stabilisatorboltene? For de er fine


 

Hej Renault ejer

Det er ikke en raslende lyd i den forstand. Det er kun en enkelt lyd, som hvis du løfter en møtrik 1 cm over en metalplade og taber den, altså ét enkelt "klang". Det lyder som om det kommer fra døren eller dørhængslet, så det kan meget vel være at der er noget der er løst, så jeg tjekker lige op på det..


 

Hej nybagte Opel-ejer

Jeg tror ktm er inde på det rigtige, det er hvertfald en sygdom de har at gummiet i bærearmsbøsset går i stykker..

Jeg har vedhæftet et billede af bærearmen og bøsset, for at fjerne enhver tvivl..

Mvh. Martin
Annonce

det ville sige at hjul ophænget er lidt løse.???

en af mine kammaret der kørte skoda farvorit der måtte køres

til mekaniker på en "fejeblad" fra falk.

uheldet var. at der kom et skrubbene lyd fra forskærm.

det viste sig bageste bøjle er rustet væk på på bageste arm (gummibøsning)

og den hang på den forste bøsning. ud over tårn lejet.

på forste bære armen så hele forhjuls sættet kunne rokkes med en finger.???

Hej

Jeg havde den oppe på lift i dag, og hele hjulophænget er perfekt. I begge sider.

Men det lyder også helt klart som om det kommer fra dørhængslet, ikke fra hjulet (selvom de to ting jo er tæt på hinanden..)

Jeg tror bare at jeg ser tiden an. Jeg mener ikke det er ophænget der er gal, så jeg regner med at den er sikker at køre i. Hvis ikke, så finder jeg jo nok ud af det

Mange tak for jeres hjælp, alle sammen.


 

har du prøvet at løfte døren op og ned om der er slup i hængslet.?

hvist lyden kommer der fra.

eller må du stikke hovedt ind i døren efter beklædningen er pillet af.!!!

Vi har nøjagtig samme problem på vores Astra fra ´94. Har en ven der er helt utrolig ud i Opel, men det er ikke lykkedes at finde årsagen. Lad endelig vide hvis du finder ud af hvad det er. For os er det nemlig også et mysterium.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Prøv lige allerførst at checke det blikkryds, der sidder foran bremseklodserne i calibrene. De er nittet sammen og kan sagtens være faldet fra hinanden og det ødelægger ille bremseevnen

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis