Volvo penta

min vp type MD5 a er tæt på at være 25 år gammel og jeg frygter at den ikke har langt igen men jeg har ingen penge til en ny så gode raad er særdeles velkommen
den går endnu upåklageligt men giver sort røg fra sig når den starter
Den er søvandskølet men har kørt en del i brakvand Randers fjord!
kurt
slop "penelope"
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Blå røg = smøreolie i forbrændingen.
Sort røg = problemer med brændstofblandingen eller for lav kompression.
Hvid røg = uforbrændt diesel i udstødningen.

Da du har sort røg vil mit råd være, at du skal se at få testet/justeret indsprøjtningsdyserne -det plejer at være her problemet ligger !

------------------
venlig hilsen -og god vind
Lars Poulsen
-se min maritime hjemmeside på www.larspoulsen.dk

venlig hilsen -og god vind
Lars Poulsen
-se min maritime hjemmeside på www.larspoulsen.dk
Hej Sejler

Jeg kender ikke specielt meget til levetiden på en Volvo motor. Men min Yanmar 12YSB, 12 HK 1 Cyl. søvandskølet ca 20 år gammel, stoppede pludseligt kort efter sommerturen var vel overstået. En ventil fjeder var knækket og følgelig "tabtes" venntilen ned obven på cylinderen, og motoren var "DØD".
Jeg frygtede også diverse, men men skæbnen var nådig. Jeg afmonterede min motor og den lokale motormand adskilte og cheskede stortset alt. Nu kom så skæbnedagen da dommen skulle fældes !! Dysen skulle skiftes, nye lejepander, et ventilslibesæt, nye ventiler, en grundig rensning indvendigt i kølekanaler, samt en udvendig afslibning - grunding og omlakering. MEN motoren havde ikke taget skade og der var ikke nævneværdig tæring indvendigt i motoren. Men kølekanalerne var temmelig fyldt med støbesand så efter ca 20 års brug blev den renset som den burde have været fra fabrikken !! Prisen på at få en "ny" motor blev incl montering osv under 10.000,- Mange penge men check prisen på en ny og prisen sættes i et helt andet perspektiv !!

God vind !!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis